Discurs la
lansarea programului prezidenţial Acum pentru România, Bucureşti, 27
iunie 1996
Un zâmbet nu
substituie un program de redresare
Vă mulţumesc pentru
că aţi acceptat să fiţi prezenţi la lansarea programului pe care vreau
să-l propun cetăţenilor României în calitate de candidat la Preşedinţie.
Am considerat că la un asemenea eveniment, pe care îndrăznesc să-l
socotesc important în contextul anului electoral 1996, nu puteau lipsi
liderii politici ai Opoziţiei democrate, directorii marilor trusturi de
presă, analiştii politici, liderii de opinie şi personalităţile
culturale, conducătorii marilor centrale sindicale, reprezentanţii
corpului diplomatic acreditat la Bucureşti. Am avut, am şi voi avea
nevoie de un contact permanent cu dumneavoastră, în calitate de
participanţi sau de martori lucizi la evenimentele acestei perioade de
dinainte şi de după 1989.
De ce lansez acum
acest program? Acum, când alegerile locale nu s-au încheiat încă şi mai
sunt trei luni până la debutul campaniei prezidenţiale propriu-zise?
Din respect pentru
cei care în toamnă vor fi chemaţi să aleagă, consider că ei trebuie să
cunoască din timp cine sunt cei care candidează pentru cea mai înaltă
funcţie în stat şi cu ce ofertă vine fiecare candidat în faţa naţiunii.
Vremea când un simplu zâmbet substituia un program de redresare a ţării
a trecut demult.
Convenţia Democratică
şi-a lansat oferta electorală prin Contractul cu România în urmă cu
şapte luni, într-un moment în care multe formaţiuni politice considerau
încă departe alegerile din 1996.
A lansa o ofertă
politică nu înseamnă numai a gândi sau a tipări un text, ci şi a-l
supune dezbaterii publice, a-l face cunoscut oamenilor, a-l duce în
fiecare sat, în fiecare oraş. Iar pentru o asemenea muncă este nevoie de
timp.
Rezultatele
alegerilor locale şi sondajele de opinie arată foarte clar că, doar în
zonele în care oamenii sunt informaţi, competiţia electorală devine
efectivă. Convenţia Democratică şi eu, personal, nu dorim să vorbim în
toamnă despre handicapul de informare, despre tot felul de piedici, de
altfel reale, puse în calea Opoziţiei. Nu dorim să ne oferim singuri
scuze. Dorim să câştigăm alegerile şi vrem să asigurăm electoratului
toate posibilităţile de a lua cunoştinţă de oferta noastră politică, în
amănunt.
A venit momentul
pentru un preşedinte al tuturor
Cu fiecare zi care
trece ne dăm seama că România se află pe un drum greşit. Cu fiecare zi
care trece România în care trăim se îndepărtează tot mai mult de
imaginea României pe care ne-o dorim. România de astăzi nu este ţara pe
care ne-au lăsat-o strămoşii, ci rezultatul a 45 de ani de comunism şi a
şase ani de neglijenţe şi de guvernare iresponsabilă. România a devenit
mai mult ţara unora, decât a tuturor.
După şase ani de
dezordine postcomunistă, de balansare ezitantă între Est şi Vest, de
discursuri despre forţa legii pe fondul unui fenomen general şi erodant
de corupţie şi despre o democraţie socială care nu ţine cont de
interesele celor care muncesc, produc şi suferă în România, a venit
momentul să ne luăm ţara înapoi. A venit momentul unui Parlament care să
respecte legile pe care le votează şi care să reacţioneze mai rapid şi
mai adaptat nevoilor permanente sau urgente ale ţării. A venit momentul
unui Guvern care să obţină rezultate reale, nu numai statistici care nu
spun nimic, nimănui. A venit momentul pentru un preşedinte al tuturor.
Programul pe care,
începând de astăzi, îl supun atenţiei dumneavoastră, cuprinde zece
seturi de principii şi de soluţii majore pentru problemele cu care se
confruntă, în opinia mea, instituţia prezidenţială a României de astăzi.
Prima dintre aceste
probleme priveşte relaţia cu cetăţenii. Preşedintele ţării trebuie să-şi
exercite atribuţiile ţinând seama de ceea ce au nevoie cei care l-au
ales şi nu de presiunile unor funcţionari publici sau ale unor grupuri
de interese. Avem nevoie de o schimbare fundamentală de mentalitate la
nivelul acestei instituţii menite prin lege să-i reprezinte pe toţi.
Altfel, vom trăi într-o ţară prezidată încă patru ani nu de un om, ci de
o limuzină neagră, nu de un program politic, ci de o campanie electorală
perpetuă.
Garant al legalităţii
şi al ordinii publice
În al doilea rând,
propun ţării o preşedinţie care să fie principalul garant al legalităţii
şi al ordinii. Aceasta presupune responsabilitate şi severitate atât
faţă de cei care încalcă legea, cât şi faţă de cei chemaţi s-o aplice.
Acum, când românii au început să importe droguri şi să exporte
prostituţie şi spărgători calificaţi, este nevoie mai mult ca oricând de
o legislaţie şi de o justiţie capabile să facă faţă acestui val
infracţional. Preşedintele poate susţine adoptarea unor acte normative
şi poate solicita modificarea unor legi deja adoptate, poate numi şi
revoca din funcţii demnitari şi înalţi magistraţi cu atribuţii în
domeniul asigurării legalităţii şi ordinii publice. El are suficiente
pârghii pentru a face ca legea să pătrundă şi să se aplice în fiecare
instituţie, în fiecare localitate, în orice cartier rău famat sau stradă
prost luminată.
A treia problemă în
care trebuie să se implice direct instituţia prezidenţială a devenit un
subiect dureros de comun pentru viaţa noastră de fiecare zi. Este vorba
despre corupţie. Preşedintele României trebuie să se simtă responsabil
pentru toate acţiunile întreprinse de cei cu care lucrează direct şi
pentru toate problemele de corupţie de care ar fi acuzaţi cei pe care
i-a numit în funcţie. Preşedintele României nu-şi poate permite să
strângă mâna oricui, să colaboreze cu oricine. El trebuie să devină,
prin atitudine şi nu prin declaraţii, un exemplu de corectitudine pe
care oamenii să-l perceapă ca atare, pe care oamenii să-l respecte.
Obligaţii şi
responsabilitate direct asumată
Programul în baza
căruia candidez la preşedinţie oferă un loc aparte cinstei şi dreptăţii,
două noţiuni despre care se învaţă încă la şcoală, în familie sau la
biserică, dar care au rămas la mii de kilometri depărtare de realitatea
în care trăim. Mi se pare corect şi drept ca o lege specială să
definească clar responsabilitatea ministerială şi statutul
funcţionarului public. Mi se pare corect şi drept ca preşedintele,
parlamentarii şi miniştrii să renunţe la cheltuieli exorbitante. O
asemenea măsură, într-o ţară ca România, nu respiră populism, ci bunul
simţ elementar al adecvării la realitate.
Potrivit Constituţiei,
Preşedintele are un rol esenţial în formarea Guvernului şi are pârghii
importante pentru a veghea asupra modului în care funcţionează o
guvernare. Din păcate, până astăzi aceste atribuţii au fost exercitate
fie decorativ, fie pe furiş. Preşedintele trebuie să devină garantul
unei guvernări responsabile şi benefice pentru toţi românii. Viitorul
Guvern al României trebuie să fie mai puţin preocupat de menţinerea sa
la putere şi mai mult de buna gestionare a treburilor ţării. S-a vorbit
mult prea mult despre guvernări de sacrificiu în condiţiile în care
singurii sacrificaţi cu adevărat au fost cetăţenii, cei care întreţin
Executivul prin impozite. Ca preşedinte, îmi propun să imprim această
linie de responsabilitate pentru modul de guvernare a ţării. Voi păstra
un contact permanent cu Guvernul, fără a abuza, fără a ştirbi în vreun
fel autoritatea primului ministru.
Cred cu tărie că
Preşedintele, comandant suprem al forţelor armate şi preşedinte al
Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, are obligaţia de a susţine
întărirea capacităţii de apărare a României. Aceasta presupune nu numai
modernizarea tehnică a oştirii, dar şi promovarea demnităţii şi onoarei
militare. Preşedintele nu trebuie să fie un oştean în civil, ci acel
liant necesar dintre oştire şi ţară.
Integrare europeană reală, rapidă şi
armonioasă
România are nevoie, astăzi mai mult
decât oricând, de o reprezentare în plan extern perfect relaţionată cu
interesele ei naţionale. Iar principalul ei interes este promovarea unei
politici externe care să-i redea încrederea în propriile forţe şi locul
respectuos şi responsabil, pe care îl merită, în concertul din ce în ce
mai zgomotos al naţiunilor.
Pentru instituţia prezidenţială,
menită, potrivit Constituţiei, să reprezinte ţara la cel mai înalt nivel,
integrarea reală, rapidă şi armonioasă a României în structurile
politice şi de apărare europene şi euro-atlantice este un obiectiv de o
importanţă covârşitoare. El trebuie atins în paralel cu
dezvoltarea unor relaţii normale şi reciproc profitabile cu ţările
vecine, cu principalii actori de pe scena politică din centrul şi estul
Europei. A venit momentul să stingem tensiunile care blochează în
prezent încheierea unor tratate de bază şi procesul de reconciliere, în
mod particular cu Ungaria şi Ucraina.
A venit momentul ca
România să devină un adevărat factor de echilibru şi de cooperare
europeană, primind şi, în acelaşi timp, oferind lumii securitate şi
cooperare. Pentru a pretinde şi a obţine un asemenea statut, bazat pe
recunoaşterea necondiţionată a integrităţii teritoriale, independenţei
şi suveranităţii României în orice context, este nevoie de dezvoltarea
unor relaţii permanente şi stabile cu centrele de influenţă ale marilor
organizaţii internaţionale, cu marile familii politice europene şi
mondiale cu care partidele tradiţionale din România au deja legături
trainice.
O societate a
dialogului şi solidarităţii
Vreme de 50 de ani,
în România s-au investit bani în obiective ineficiente şi poluante, s-au
investit efort şi creativitate pentru creşteri în statistici, pe cât de
spectaculoase, pe atât de false. Eu cred că a venit vremea să investim
în poporul român. Cred că a venit vremea ca fiecare român să primească
un preţ onest pentru munca lui. Cred că a venit vremea pentru un
preşedinte împotriva sărăciei. Ea este astăzi ocupantul inamic în faţa
căruia nu putem lupta, ca altă dată, otrăvind fântânile sau
retrăgându-ne în munţi. Trebuie să luptăm cu sărăcia prin mijloace
economice, printr-o politică generală corectă, în aşa fel încât, odată
cu România, să poată intra în Europa nu numai un imn, un drapel sau o
clasă de privilegiaţi, ci un întreg popor bine răsplătit pentru munca
sa, bine hrănit şi bine educat. Pentru aceasta, programul pe care îl
propun prevede măsuri pentru corecta gestionare a datoriei publice,
eliminarea oricăror discriminări între întreprinderile de stat şi cele
private, lupta împotriva monopolurilor, privatizarea băncilor şi
asigurarea unor pieţe financiare eficiente şi stabile.
Acest program aşează
bunăstarea ţăranului în centrul luptei împotriva sărăciei. Pentru a
putea produce mult şi ieftin, ţăranul român are nevoie de credite, nu de
vizite, nu de promisiuni electorale. Multe din măsurile pe care
Convenţia Democratică şi-a propus să le adopte împotriva sărăciei se
află în Contractul cu România. Iar Preşedintele va fi un garant pentru
îndeplinirea acestui contract pe care şi-a pus semnătura şi pentru care
răspunde personal.
Știu că România de
astăzi are nevoie de o nouă relaţie între cei care conduc şi societate.
Este nevoie de programe şi de politici flexibile, adaptate fiecărei
categorii de cetăţeni. Nu ne mai putem permite să discutăm despre
tineret în general. S-a spus, în glumă, că fiecare dintre români se
doreşte preşedinte, de unde numărul foarte mare de candidaţi. Eu cred,
însă, că ţara are nevoie de un preşedinte pentru toţi românii, de un
preşedinte capabil să-i dea fiecăruia ţara înapoi.
Pe de altă parte,
România trebuie să devină o ţară a solidarităţii în care cetăţenii
organizaţi potrivit intereselor lor să poată lupta eficient pentru
propriile drepturi. Această organizare a societăţii civile trebuie
încurajată şi stimulată de preşedinte. În ceea ce mă priveşte, fără să
fiu preşedinte, acţionez în această direcţie de şase ani.
Imediat după
despărţirea de comunism, românii au trăit o adevărată euforie a
afirmării individuale, a luptei solitare pentru drepturi, bani sau
carieră profesională. Cu trecerea timpului, cu cât instituţiile devin
mai numeroase iar birocraţia tinde să ne sugrume, lupta unui singur om
nu mai este eficientă. O Românie pentru toţi este o Românie a dialogului
şi a cooperării între toţi cetăţenii săi.
Nici bunăstarea şi
nici solidaritatea socială nu sunt utopii, sunt obiective politice şi
civice care presupun în primul rând voinţa de a le atinge. Guvernanţii
României din ultimii şase ani nu au avut o asemenea voinţă pentru că au
fost educaţi să gândească şi să acţioneze în cadrul unui stat omnipotent
dar, în acelaşi timp, din ce în ce mai neputincios în rezolvarea
problemelor de zi cu zi ale oamenilor.
A venit momentul să alegem alţi
oameni, să alegem o altă cale. Noi, românii, am mai trecut prin perioade
dificile, dar am avut uneori şi şansa unor conducători capabili să
scoată ţara la liman. De şase ani avem aceiaşi conducători şi aceleaşi
probleme. Guvernanţii îşi aduc aminte de problemele oamenilor doar o
dată la patru ani. Trebuie să sfârşim cu această amnezie, trebuie să ne
aducem aminte în fiecare zi de unde vin voturile şi de unde vine puterea.
Ţară demnă, pentru noi şi urmaşii
noştri
Marea provocare
politică a mandatului prezidenţial care începe peste câteva luni este
revigorarea mândriei naţionale. România trebuie condusă şi reprezentată
pe plan internaţional în aşa fel încât fiecare cetăţean al ei să fie
mândru că s-a născut aici şi că trăieşte aici.
Astăzi ne mândrim cu
nume ca Eminescu, Brâncuşi, Enescu sau Cioran. Ele ne dau certitudinea
că poporul nostru poate genera valori perene. Dar datoria noastră este
să lăsăm motive temeinice de mândrie şi pentru cei ce vor trăi aici după
noi. Dragostea de ţară ne cheamă să reclădim prezentul, nu să ne
mulţumim cu ce a fost, ridicând ode unui trecut pentru care noi, cei de
astăzi, nu avem nici un merit.
Acestea sunt
principiile pe care vreau să aşez Preşedinţia, dacă poporul român va
hotărî că merit să devin Preşedintele României. Îi chem pe toţi cei care
simt că aceste idei le sunt apropiate să mi se alăture, dincolo de orice
fel de adversităţi mărunte, dincolo de ambiţii trecătoare, dincolo de
oboseala a şase ani de lupte politice, dincolo de disperarea unui
prezent cenuşiu. Știu că există oameni capabili să pună în mişcare
enorma maşinărie a schimbării şi a normalităţii. Îi cunosc şi mă voi
bizui în permanenţă pe ei. Știu că viitorul este al nostru. Vă cer să
strângem rândurile şi să avem curajul de a-l zidi.