Expunere la Conferinţa
internaţională Dezvoltarea economică şi democraţia, organizată de
Forumul liderilor democratici în Asia - Pacific, Seul, Republica Coreea,
august 1995
Democraţia sănătoasă
are nevoie de o clasă de mijloc
Experienţa
est-europeană în privinţa relaţiei dintre democraţie şi economie în
tranziţia post-comunistă nu are numai o rezonanţă locală, ci prezintă
interes pentru analiza proceselor de transformare care au loc oriunde în
lume.
Faptul că o
democraţie sănătoasă nu poate exista fără o clasă de mijloc, benefică
atât din punct de vedere economic, cât şi din punct de vedere politic,
ca un strat de echilibru între cei bogaţi şi cei săraci, este o axiomă a
unei teorii politice din vremea lui Aristotel, care nu s-a dovedit a fi
greşită.
Existenţa unei mase
critice de cetăţeni independenţi, capabili să se întreţină singuri şi,
în consecinţă, liberi din punct de vedere economic şi care doresc să
consacre o parte din energia lor treburilor publice, este astăzi, aşa
cum era şi în timpul îndepărtatei democraţii pericleene, o condiţie
pentru orice formă participativă de guvernare. Totuşi, aceasta poate să
nu fie o condiţie suficientă pentru democraţie şi cred că s-a demonstrat
în istoria multor state, din Europa, America de Sud sau Asia, că aceasta
reprezintă doar o pre-condiţie necesară pentru o guvernare democratică.
Hayek a definit trinitatea
inseparabilă a civilizaţiei: legalitatea, libertatea şi proprietatea.
Prezenţa lor împreună într-o societate caracterizează o bună relaţie
între democraţie şi economia de piaţă.
Oamenii care nu deţin bunuri în
proprietate individuală se simt slabi în faţa presiunilor şi de multe
ori sunt tentaţi să se simtă mai puternici în grupări conduse de lideri
autoritari, ceea ce îi face apoi să fie de acord cu orice abuzuri ale
acestora. Numai proprietatea individuală creează conştiinţa valorii
proprii şi protejează “dreptul de a nu fi de acord” cu ceea ce îţi
lezează interesele.
Aşa cum arată experienţa tragică a
Germaniei din deceniul ’30, pră-buşirea clasei de mijloc, în urma
restricţiilor ce au fost impuse Reichului, după înfrângerea în primul
război mondial a pus poporul german în situaţia de a alege în faţa unei
alternative sinucigaşe: fascism – comunism.
În 1989, ţările
est-europene au răsturnat sistemele totalitare şi opresive care le-au
dominat timp de aproape o jumătate de secol. În aceste ţări comunismul
sufocase şi democraţia, şi economia de piaţă.
Supravieţuind de azi
pe mâine, omul nu poate gândi şi acţiona liber
Dimensiunea şi ritmul
reformelor politice s-au dovedit foarte repede dependente de rezultatele
reformei economice. De altfel, după cinci ani, putem observa că între
statele foste comuniste există diferenţe considerabile în ceea ce
priveşte soliditatea instituţiilor democratice, şi chiar în spiritul
existenţei acestora.
O diferenţă esenţială
rezidă în viabilitatea reconstrucţiei lor economice pentru o
prosperitate stabilă şi echilibrată.
Dacă este să comparăm
realităţile politice din diferite ţări post-comuniste, putem observa
imediat diferenţele şi relaţia lor reciprocă. Cât timp sistemul economic
rămâne centralizat şi controlat, cetăţeanul de rând este încă dependent
de atotputernicele minorităţi de la guvernare şi de opţiunile sale
politice limitate, fiind subordonat nevoilor elementare de supravieţuire
şi sufocat de o birocraţie încă stabilă. Cetăţeanul nu poate acţiona şi
gândi liber, atât timp cât trebuie să se gândească mai întâi la
supravieţuire.
Nu dimensiunea
economiei este cea care impune aceste concluzii, ci libertatea din
cadrul economiei, gândirea liberă şi dreptul individului de a alege şi
de a-şi apăra opţiunea, care sunt esenţiale pentru instituţiile
democratice. Relaţia dintre economie şi politică este de fapt un drum cu
dublu sens. Dacă economia de piaţă este o condiţie necesară pentru
democraţie, trebuie spus că, fără un sistem democratic, o economie de
piaţă nu ar putea supravieţui mult timp.
Reforma întârziată în
economie favorizează democratura
Într-un mod foarte
complicat, progresul în economia de piaţă depinde de substanţa şi
realitatea contextului economic, de puterea politică şi de gradul de
democratizare a societăţii. În sistemele comuniste, bazate pe o enormă
birocraţie privilegiată, această nomenclatură era direct interesată de o
economie centralizată, pentru a-şi asigura puterea de decizie.
Nomenclatura nu poate supravieţui într-o economie de piaţă şi are nevoie
de toate mijloacele politice de control pentru a bloca reforma economică.
Ea nu poate admite să piardă nici una din pârghiile politice ale
statului totalitar şi, de aceea, se străduieşte să pătrundă în noile
instituţii democratice şi să le pervertească sensul originar în acea,
atât de propriu numită, democratură. Ceea ce înseamnă jumătate
democraţie şi jumătate dictatură: un tip hibrid de guvernare care
câştigă, prin forţă şi prin promisiuni demagogice, o putere care nu va
fi niciodată folosită în beneficiul cetăţenilor simpli, ci doar pentru a
menţine puterea unei oligarhii muribunde, al cărei principal interes
este supravieţuirea economiei de stat centralizate, pe care o poate
controla. Şi aceasta pentru că economia centralizată nu este doar
principala sursă de câştiguri şi privilegii, ci şi pre-condiţia
sistemului autoritar de care are nevoie pentru a-şi prelungi controlul
la infinit.
O economie de stat
enormă pare nesănătoasă oricărei minţi raţionale, din cauza ineficienţei
sale economice, dar, pentru nomenclatură, este esenţială din cauza
sărăciei generale pe care o generează. Puţinele câştiguri ale populaţiei
pot fi deci suplimentate cu o mulţime de privilegii, prin care
nomenclatura sau democratura poate să atragă şi să ademenească
colaborarea de care are nevoie, iar faptul că o mare parte a populaţiei
trăieşte sub teroare şi la limita subzistenţei este o binecuvântare
pentru cei câţiva care deţin controlul şi care-şi pot atrage nu doar
voturile, ci şi minţile şi opţiunile cetăţeanului. Menţinând o sărăcie
abjectă, ei furnizează, din când în când, mici avantaje economice şi
întreţin o falsă imagine a unei guvernări binevoitoare, ceea ce este
esenţial pentru chiar supravieţuirea ei. Inoculând ideea unui mesianism
economic, agitând sloganul conducătorului salvator din dezastru, ei trec
sub tăcere că “binefăcătorul” a fost chiar creatorul acestui dezastru şi
administratorul vinovat de acutizarea declinului economic Numeroşii
duşmani ai acestui sistem sunt înseşi demnitatea şi drepturile omului,
prosperitatea şi independenţa economică, pe care doar o economie de
piaţă le poate oferi bărbaţilor şi femeilor într-o societate productivă.
Consolidarea
democraţiei depinde de progresul economiei de piaţă
Aceasta este, după
părerea mea, principala sfidare a prezentului. Nici libertatea pieţei,
nici libertatea cetăţenilor nu pot fi independente una faţă de cealaltă.
Amândouă au nevoie de o voinţă politică puternică, pentru o politică de
reformă îndrăzneaţă şi imaginativă. Ea implică un amplu şi dureros
proces de privatizare a economiei, precum şi acordarea puterii de
decizie agenţilor economici privaţi. Acesta este însă singurul mod de a
aborda noul secol, deoarece, după cum prea bine ştim, democraţia poate
să nu fie o garanţie suficientă pentru un viitor al păcii, dar este,
fără îndo-ială, o condiţie esenţială pentru o ordine mondială raţională
şi echitabilă.