Discurs la
deschiderea simpozionului Relaţia ştiinţă-religie în lumea contemporană,
Sinaia, 26 aprilie 1995
Minarea credinţei în
comunism
De mai bine de un
veac, o gândire plată şi univocă se străduieşte să opună cunoaşterea
ştiinţifică cunoaşterii revelate. De mai bine de un veac anatemizări
reciproce, dispute lipsite de har, trufii meschine au separat ceea ce
putea să se adune într-o bucurie a contemplării deopotrivă a Universului,
a Creatorului şi a Creaturii.
Scientismul mărunt şi
plin de sinele său mărginit a devenit o armă de distrugere a cugetelor
odată cu transformarea ateismului – neapărat „ştiinţific” – într-o
religie de stat a sistemului comunist. Îndreptată către distrugerea,
deopotrivă, a instituţiilor fundamentale, a Bisericii şi a structurii de
rezistenţă interioară a individului în cea mai profundă intimitate,
inchiziţia s-a instalat în centrul sistemului represiv de manipulare a
conştiinţelor şi de control al libertăţii interioare. Decreştinarea
silnică a generaţiilor succesive a interzis cu mijloace poliţieneşti
accesul la transcendent, minând nu doar credinţa, ci în egală măsură şi
ştiinţa pe care a deturnat-o de la adevăratul ei sens.
O ilustrare a modului
în care conştiinţele a milioane de oameni au putut fi pervertite de
propaganda ateistă este o întâmplare din viaţa marelui biolog rus
Pavlov, care era un om deosebit de credincios. Într-o zi, când ieşea din
biserică, a fost interpelat de un vajnic comsomolist, care i-a spus: „Ce
îţi pierzi vremea cu superstiţii, moşule, eşti aşa de înapoiat încât nu
ai aflat că savantul Pavlov a dovedit că nu există suflet”?
Desprinderea de
stereotipuri
Problema la care se
cade, cred, să răspundem înainte de toate este aceea de a şti dacă putem
trăi mai departe într-o lume fără dimensiune simbolică; dacă putem
continua să cercetăm universul fără a accepta că acesta are partea lui
de mister; dacă, lipsită de har, cunoaşterea noastră are cum fi
adevărată sau e trufaşă şi deşartă, stearpă şi mai îngustă decât s-ar
cuveni. O sofistică pseudo-argumentativă ne-a făcut, de prea tineri, să
condamnăm fără drept de apel curajul de a spune „cred că este absurd”.
Câte anateme s-au imaginat pe marginea acestei fraze, câte patetice
declaraţii despre incompatibilitatea între raţiune şi credinţă s-au
clădit în jurul acestei mărturisiri răstălmăcite cu ignoranţă sau cu rea
credinţă? Dacă facem efortul de a ne desprinde de stereotipurile care
ne-au fost inoculate, dacă înţelegem în ce măsură interpretarea ei
ironică este o probă tipică de sofism vulgar, devine evident că ea ar
vrea să spună, tocmai, că abia dincolo de ultima limită de cuprindere a
raţiunii noastre se află teritorii unde mintea noastră nu mai poate
pătrunde singură şi necălăuzită de credinţă şi că datoria noastră este
să explorăm cu puterile noastre spaţiul de cunoaştere care ni s-a dat,
fără să uităm că, dincolo de acest hotar, se află absolutul care ne
poate fi doar revelat. Să nu înjumătăţim cunoaşterea într-un pozitivism
plat şi lipsit de orizonturile revelaţiei.
Să credem că însăşi
bucuria cunoaşterii ne-a fost dăruită de Marele Logos şi, acceptându-ne
condiţia trecătoare, să recunoaştem, acolo unde este ea, dimensiunea
eternităţii.
Darul cunoaşterii şi
al revelaţiei
Nu este vorba să
alegem între ştiinţă şi credinţă. Marea provocare a ştiinţei
contemporane este tocmai aceea de a ne lăsa să întrevedem, dar să nu
atingem, cu pieritoarea noastră fiinţă, infinitele teritorii ale
absolutului la care are acces doar partea de dumnezeire din noi. În
îndelungata ei copilărie, cunoaşterea ştiinţifică a putut crede, o vreme,
că-şi este suficientă sieşi. Dar azi ştiinţa îl aruncă pe om într-o
condiţie cu adevărat luciferică, permiţându-i efectiv să aleagă între
neant şi absolut, între a încerca cu trufie şi ucigătoare suficienţă să
controleze destinele lumii distrugând-o sau, recunoscându-şi limitele,
să accepte că sunt în cer şi pe pământ atâtea care rămân încă de
neînţeles pentru slabele puteri omeneşti şi să primească darul îndoit al
cunoaşterii şi revelaţiei.
Cred că întrunirea
noastră de azi trebuie să se situeze nu doar sub semnul regăsirii
înţelesurilor metafizice, ci şi sub acela mai urgent, poate, dar derivat,
al unei dezbateri asupra modalităţilor practice de a reinsera, la toate
nivelurile de transmitere a cunoaşterii, prin şcoala de toate gradele,
această dimensiune filosofică a necesarului dialog între cunoaşterea
revelată şi cea raţională, inclusiv componentele ei etice şi formative.
Este, desigur, o întreprindere de mare dificultate, în care deopotrivă
biserica şi învăţământul se cade să intervină, fiecare cu
propriul glas şi cu propriile răspunderi. Este un fapt că tineretul, şi
mai ales tineretul studios, se îndreaptă cu tot mai multă fervoare către
credinţă şi către biserică. Este, de aceea, necesar ca aceste două
instituţii să-şi armonizeze pedagogiile, nu doar fiindcă sterpele
confruntări reprezintă o irecuperabilă pierdere de timp, de credit şi de
energie, ci fiindcă viitorul însuşi al generaţiilor ce se formează
depinde strict de sinergia pe care doar o asemenea dezbatere o poate
dezvolta.