ĪNVATĀND UNII DE LA ALTII, ĪN MAREA FAMILIE EUROPEANĂ
Contributia României
în Consiliul Europei
Aderarea României la Consiliul Europei
raspundea acum patru ani mutatiilor profunde aparute în societatea
româneasca dupa prabusirea regimului totalitar.
România datoreaza mult Consiliului
Europei pentru ca acesta a contribuit concret la succesul transformarilor
democratice ale societatii românesti si ale institutiilor sale.
Care ar fi, pe scurt, contributia României
la armonizarea marii familii europene?
Constructia în tara a unui sistem
democratic stabil, solutionarea conflictelor etnice si garantia respectarii
drepturilor omului sunt rezultatul unui proces care nu a fost lipsit
de dificultati, chiar de confruntari si, în aceasta privinta,
experienta româneasca reprezinta si o contributie la cultura politica
a Europei de mâine.
Tara mea este acum angajata într-un
vast proces de reforme economice al caror pretsocial este adesea foarte
ridicat. Costurile sociale ale reformei economice nu trebuie sa puna
în discutie nici stabilitatea sociala, nici demnitatea persoanei.
Iata de ce, România doreste sa ratifice, cât mai curând
posibil, Carta Sociala Europeana.
Pe un alt plan, politica regionala a României
reprezinta, în special în ultimul timp, garantia unei stabilitati
bazate pe relatii de buna întelegere cu tarile vecine. Mai mult
decât atât, am dorit sa construim un model de cooperare
regionala pe baze bi- si tri-laterale, prin acorduri si programe de
cooperare. Asa s-au constituit Trilateralele României cu Polonia
si Ucraina, cu Ucraina si Republica Moldova, cu Turcia si Bulgaria,
cu Bulgaria si Grecia.
Acest tablou nu ar fi complet daca nu
as evoca o componenta care mi se pare determinanta atât pentru
reusita reformelor în România, cât si pentru succesul
cooperarii regionale. În acordurile mentionate, am înscris,
ca obiectiv esential, combaterea coruptiei, traficului de droguri, traficului
de arme, spalarii banilor murdari si terorismului.
În acest sens, ne exprimam interesul
pentru elaborarea de catre statele membre ale Consiliului Europei a
unei Conventii–Cadru împotriva coruptiei, a unui Cod deontologic
al functionarului public si a altor instrumente juridice care sa permita
îmbunatatirea legislatiilor noastre nationale, precum si dezvoltarea
cooperarii internationale în domeniu.
O organizatie paneuropeana
cu vocatie unificatoare
Îndraznesc sa cred ca vocatia actualei
conferinte ar trebui sa depaseasca o simpla constatare retrospectiva
a experientei statelor membre.
Creat acum 50 de ani, Consiliul Europei
reunea la sfârsitul celui de-al doilea razboi mondial tarile Europei
Occidentale, atât învinse, cât si învingatoare.
Dupa caderea Zidului Berlinului, Consiliul a încercat sa reuneasca
statele membre cu fostele tari comuniste din Europa Centrala si de Est,
facând dovada suprema a vocatiei sale unificatoare în slujba
democratiei, preeminentei legii si apararii drepturilor omului. Putem
afirma asadar ca acum, în 1997, aici, la Strasbourg, Consiliul
Europei apare ca o organizatie cu adevarat paneuropeana.
Ce urmeaza? Care este provocarea careia
trebuie sa-i faca fata Consiliul Europei?
S-ar putea spune ca, practic, dupa ce
au fost admise în Consiliul Europei, noile state membre vor fi
îndeplinit reforma sistemului punînd bazele legislative
si institutionale ale democratiei si ale economiei de piata. Din acest
punct de vedere, putem considera ca tranzitia s-a încheiat si
putem spune ca a început o noua etapa, pe care am putea s-o numim
post-tranzitie. Aceasta noua etapa ne pregateste, fara îndoiala,
noi si noi provocari, la fel de dificile, pe care va trebui sa le asumam
împreuna pentru ca democratia si statul de drept sa se consolideze.
Ce poate garanta ireversibilitatea
democratiei ?
Existenta legilor si a institutiilor ar
putea oare garanta ireversibilitatea democratiei? Economia de piata
ar putea ea sa asigure un nivel de viata satisfacator pentru oameni
si suficient pentru mentinerea stabilitatii sociale? Societatea civila
este ea destul de matura pentru a se apara de reizbucnirea conflictelor
etnice sau religioase sau de revenirea totalitarismului însusi?
Noua arhitectura a Europei ne pune ea oare la adapost în fata
pericolului de a vedea aparând pe harta Europei noi demarcatii,
care sa constituie la un moment dat o sursa potentiala de conflict?
Evident, pentru toate aceste întrebari,
raspunsul este unul singur: da, însa nu în suficienta masura.
Pentru ca democratia si tot ce s-a realizat
în acesti ani sa ramâna ireversibile avem nevoie de Consiliul
Europei, de spirit critic si sustinere, ca în orice familie.
Pentru ca post-tranzitia din tarile Europei
Centrale si de Est sa poata reprezenta cu adevarat un proces durabil,
trebuie ca, în plan politic, sa sustinem consolidarea unei societati
civile puternice; pe plan administrativ, o descentralizare reala si,
ipso facto, functionarea principiului subsidiaritatii; pe plan economic
prosperitatea întreprinderilor mici si mijlocii si, în sfârsit,
în domeniul social, crearea unei importante clase de mijloc. Consiliul
Europei trebuie sa fie un for privilegiat pentru dezbaterea si gasirea
solutiilor în fata acestor provocari.
Eliberati de complexele de orice fel si
de obsesia rationamentelor bazate exclusiv pe exemple negative, vom
putea stabili un dialog adevarat, în care sa nu ne dam lectii
unii altora, ci sa învatam unii de la altii, ca într-o adevarata
familie.
Alocutiune la cel de al II-lea
Summit al statelor membre ale Consiliului Europei, Strasbourg, 10 octombrie
1997.