Discurs la
reuniunea Comitetului de conducere a Asociaţiei Universităţilor Europene
(Conferinţa
Rectorilor Europeni), Universitatea din Geneva, Elveţia, 15 ianuarie
1995
Pregătirea resurselor
umane
Nu cred că mă înşel
dacă afirm că problema pregătirii resurselor umane este, la această
răscruce a două secole, o problemă esenţială a omenirii. Într-adevăr,
este vorba de domeniul de care depinde, în ultimă instanţă, progresul
oricărei societăţi umane pe care nici o tehnologie nu l-ar putea asigura
în afara calificării superioare a celor care o folosesc. Naţiunile lumii
sunt angajate fiecare în felul ei pe acest drum, aşa după cum mi-am
putut da seama discutând în mai multe rânduri pe această temă în cadrul
reuniunilor internaţionale la care am avut onoarea de a participa în
ultimii doi ani.
Reuniunea noastră de
astăzi este, prin ea însăşi, un simbol al internaţionalizării
învăţământului care rămâne, fără îndoială, cel mai puternic mijloc de
acţiune în acest teritoriu de formare a resurselor umane. Comunitatea
europeană a înţeles de multă vreme că dezvoltarea resurselor unei Europe
Unite are ca premisă o unificare a instrumentelor şi a scopurilor
pregătirii prin învăţământ.
La baza acestui
demers există două constatări semnificative: pe de o parte, faptul că nu
poate exista un transfer ştiinţific sau tehnologic în absenţa unui
transfer nu numai al abilităţilor necesare folosirii lui, dar şi a unui
întreg sistem de valori care reglează buna lui folosire şi, în al doilea
rând, constatarea că decalajele de bogăţii şi de tehnologii nu sunt
coextensive cu decalajele în privinţa a ceea ce am putea numi bogăţia
umană a fiecărei ţări.
Situaţia ţărilor din
estul european, în general, şi cea a României, în special, confirmă
punctul meu de vedere. În ciuda întârzierilor acumulate în modernizarea
economiei de-a lungul unei jumătăţi de secol, România, ca şi celelalte
ţări din zonă, a dezvoltat un sistem de pregătire care a permis
supravieţuirea unui potenţial intelectual şi cultural de necomparat cu
resursele materiale grav afectate de o politică economică şi comercială
aberantă. Acest formidabil potenţial intelectual şi cultural poate
contribui la renaşterea acestei jumătăţi a continentului european fiind,
în acelaşi timp, un ferment de progres pentru întregul continent.
Programul Tempus –
mize şi dificultăţi
Programul TEMPUS este
un exemplu remarcabil de eficacitate şi de sinergie în această acţiune
esenţială de remodelare a învăţământului din Europa Centrală şi de Est.
Evident, nu poate fi vorba de o creştere mecanică şi de la sine.
Procesul implică o refacere structurală şi o cooperare a ţărilor
europene în cadrul căreia programul este doar un bun început. Experienţa
primei etape a programului TEMPUS ne permite să analizăm atât mizele,
cât şi dificultăţile inerente dezvoltării celei de a doua etape.
În România, sistemul
legislativ în domeniul educaţiei este încă puţin favorabil inovării. Se
impune o identificare exactă a domeniilor care urmează să fie dezvoltate
şi a celor care să fie reorientate. Deocamdată, există un anume
imobilism al programelor de învăţământ şi multă rigiditate în definirea
însăşi a direcţiilor de restructurare pe care doar o refacere totală a
sistemului de învăţământ le poate corecta.
Există, fără îndoială,
o lipsă de experienţă în gestionarea dezvoltării. Ieşiţi de curând
dintr-un sistem hipercentralizat, exercitarea autonomiei ne este încă
dificilă. Nu ne putem aştepta la inovaţii îndrăzneţe din partea
funcţionarilor din învăţământ; doar comunităţile academice, în întregime
responsabile de dezvoltarea lor, pot avea o gândire novatoare. De aceea,
ar fi util să se facă mai mult în direcţia intensificării schimburilor
de experienţă managerială în domeniul gestionării facultăţilor şi
catedrelor.
Există, în fine,
problema extrem de anevoioasă a resurselor materiale consacrate
dezvoltării resurselor umane. Pretutindeni în lume, sau aproape,
învăţământul este confruntat mai mult sau mai puţin făţiş cu această
rămăşiţă a maşinismului caracteristic mai degrabă secolului trecut, care
consideră învăţământul în mod esenţial consumator şi nu creator de
prosperitate. Această mentalitate este deosebit de evidentă în lumea
post-comunistă, unde, timp de decenii, învăţământul a fost finanţat cu
scopul de a fi folosit ca instrument de îndoctrinare. Este necesar să
convingem factorii politici că preţul social al carenţelor din
învăţământ este infinit mai mare decât costul unui învăţământ
restructurat conform cerinţelor de dezvoltare a societăţii în secolul ce
urmează. În acest sens, sprijinul moral al comunităţii europene este tot
atât de important ca şi cel material.
Programul TEMPUS
poate sprijini aceste reforme indispensabile, pentru continuarea
proceselor de construcţie democratică în ţările Europei Centrale şi de
Est. Nu putem neglija învăţământul ştiinţific şi dezvoltarea tehnicilor
de vârf. Cred însă, că în aceeaşi măsură trebuie acţionat în domeniul
ştiinţelor omului, atât de grav distorsionat în timpul unei jumătăţi de
secol de impunere a ideologiei comuniste.
Experienţa ţărilor
din Est scoate şi mai mult în evidenţă carenţele unui sistem de
învăţământ care, în ansamblul lui, se comportă ca moştenitor direct al
unei gândiri mecaniciste şi mai puţin ca vector al civilizaţiei
secolului XXI. Criza majoră pe care o traversează toate ţările din
Europa, fiecare în proprii termeni, nu este atât de diferită cum ar
părea la prima vedere. Totul pleacă de la nevoia de a oferi oamenilor
pregătirea care să le asigure locuri de muncă şi vizează, în final,
utilizarea raţională şi fertilă a potenţialului uman. Cine, în afara
învăţământului şi educaţiei, a unei educaţii conştiente de răspunderea
ei în faţa viitorului, ar putea rezolva această problemă?