Alocuţiune la
întâlnirea cu intelectualii din Piteşti, 1994
Mecanismul politic
Întrebarea care se
aude cel mai des, atunci când lucrurile nu merg bine, este: ce face
Opoziţia?. În legătură cu preţurile sau cu corupţia, cu privatizarea sau
cu distribuirea titlurilor de proprietate, cu politizarea structurilor
aparatului administrativ, cu starea de sănătate, cu televiziunea, cu
pregătirea viitoarelor alegeri, se ridică mereu aceeaşi întrebare: ce
face Opoziţia? Sigur, se poate răspunde relativ simplu: Opoziţia se
opune în Parlament mai ales cu vorba. Fiindcă, nu-i aşa, Parlamentul
este un loc unde, prin definiţie, se parlamentează, adică se discută în
vederea adoptării unor legi şi hotărâri politice importante. Aceasta e
misiunea unui Parlament şi orice îndemn la „muncă” pentru aleşii
naţiunii, dacă nu vine dintr-un cras proletcultism, înseamnă, de fapt,
un îndemn la dezbaterea proiectelor legislative primite de la Guvern sau
iniţiate de parlamentari. Punerea în executare a acestor legi şi
hotărâri aparţine Executivului ca, de altfel, şi răspunderea pentru
modul de aplicare a acestora. În sensul strict al mecanismelor
instituţionale ale democraţiei, orice discuţie pe această temă ar trebui
să înceapă şi să se încheie aici. Numai că întrebarea persistă şi se
întâmplă aşa pentru că opinia publică simte cumva că mecanismele
oficiale nu sunt totul, că o societate democratică nu poate fi redusă la
un sistem parlamentar bazat pe alegeri libere periodice şi soldat cu
guvernarea celor care au întrunit numărul cel mai mare de voturi.
Dincolo de aceste
mecanisme instituţionale care pot funcţiona pe temeiul unor legi care în
România de azi chiar există, mai este ceva esenţial pentru buna
funcţionare a democraţiei. E vorba, cum bine ştim cu toţii, de reacţia
organismului social la mesajele mecanismului politic; e vorba, deci, de
ceea ce, de la Hegel şi Max Weber încoace, se numeşte societate civilă.
Reacţia organismului
social
În viziunea inoculată
timp de 45 de ani de regimul comunist, societatea apare când sfâşiată de
ireconciliabile contradicţii de clasă, când ca o magmă informă sub
numele de mase populare sau de popor muncitor. Conceptul de societate
civilă are, dimpotrivă, dublul avantaj de a recunoaşte că organismul
social este un întreg în care o parte poate opta şi acţiona diferit,
fără a urmări lichidarea celorlalte părţi.
Nici un mecanism
socio-politic nu poate funcţiona corect de la sine; el este doar un
proiect căruia societatea civilă îi dă viaţă şi forţă. Or, dacă regimul
politic se poate schimba printr-o reformă constituţională, dacă
mecanismele statului de drept pot fi instaurate printr-o voinţă
legislativă, ţesutul viu şi activ al societăţii civile nu se poate
închega prin decret. Atunci când Titu Maiorescu scria despre formele
fără fond, el se referea la decalajul între mecanismele instituţionale
ale României modernizate cu o viteză extraordinară după 1848 şi
structurile de adâncime ale societăţii, încă inadaptate noilor contexte.
A urmat o perioadă în care societatea românească a avut de înfruntat
câteva procese inedite şi bulversante – urbanizare şi dezvoltare în
sectorul industrial, mari transferuri de proprietate şi o mobilitate
socială furtunoasă, pe care ţesutul social abia dacă începuse să le
asimileze, când, în 1939, a izbucnit al doilea război mondial.
Astăzi, ca şi înainte,
reacţia organismului social la acţiunile mecanismului politic depinde de
un anume mod de gândire, de mentalităţile colective divergente între sat
şi oraş, între grupuri cu educaţie diferită, între sexe şi chiar între
generaţii. Ea depinde, deopotrivă, de structurile active din cadrul
acestor grupuri, de gradul lor de reactivitate la mesajele Puterii, de
capacitatea solidară a unor organisme neguvernamentale de a rezista sau
nu ingerinţelor mecanismului instituţional.
Destructurarea
societăţii sub dictatură
Pe parcursul
dictaturii comuniste, principalul adversar nedeclarat, dar mereu agresat,
a fost mai întâi elita politică şi intelectuală a României interbelice,
iar apoi, întregul sistem al solidarităţii societăţii româneşti, metodic
degradate prin identităţi furate şi uzurpate, prin valori răsturnate sau
lovite de nulitate, prin tradiţii de într-ajutorare distruse sau
interzise.
Nu există organism
social care să poată rezista în ansamblul structurilor sale armonioase
la asemenea presiuni. Evident, au fost şi oaze care au rezistat. Faptul
că în zilele revoluţiei din decembrie 1989 sau, după aceea, la diferite
manifestări ale Opoziţiei, s-au regăsit oameni cu aceleaşi convingeri
este cea mai bună dovadă în acest sens. Cel puţin pe segmente, anumite
solidarităţi nu au putut fi distruse, anumite raporturi între componente
de grup au continuat să respire, anumite idealuri s-au păstrat aproape
miraculos şi au reprezentat germenele deşteptării noastre, sămânţa încă
vie din care au renăscut o conştiinţă şi o acţiune democratică. Din
păcate, acest ţesut este încă fragmentat şi răsturnările brusce din
perioada de tranziţie în care ne aflăm nu înlesnesc o aşezare durabilă a
acestui complex de legături şi raporturi. Pe de altă parte, am moştenit
cu toţii – fie şi în grade diferite – o profundă neîncredere în
capacitatea noastră, a fiecăruia, de a fi subiectul propriilor noastre
acţiuni şi aspiraţii. Sau, mai direct spus, există încă un sentiment
difuz al unei incapacităţi funciare de a acţiona noi înşine liber şi
eficient. Aşteptăm mereu ca altcineva, o autoritate superioară sau bunul
Dumnezeu să facă ceva pentru noi.
De la spiritul critic
la acţiunea concretă
La întrebarea cu care
am început, eu răspund de fiecare dată că tot ceea ce se poate face nu
este decât suma a ceea ce fiecare dintre noi este dispus şi capabil să
facă. După atâţia ani în care am fost siliţi să tăcem şi în care doar
câteva personalităţi, pe care nu voi înceta să le respect, au avut
curajul să spună ceea ce era de spus, ne consumăm acum energia
exprimându-ne public dezaprobarea pentru erorile sau viciile Puterii. Nu
realizăm că această libertate de gândire şi de exprimare critică nu mai
este acum la limita superioară a curajului civic şi că este nevoie de
acţiune concretă pentru a ne socoti împăcaţi cu îndatoririle noastre; că
este nevoie, mai ales, de o reacţie comunitară. Protestele atomizate nu
duc decât la o zadarnică epuizare a energiilor.
Am să dau câteva
exemple, nu toate plăcute. Mulţi dintre primarii şi consilierii
municipali aleşi pe listele Convenţiei Democrate nu au reuşit, după
alegeri, să gestioneze corect creditul enorm cu care au fost investiţi
şi să menţină laolaltă energiile tuturor celor care au luptat pentru
victoria lor. Dacă, pe de altă parte, noi, cetăţenii, le-am fi cerut
primarilor şi consilierilor să aibă măcar câteva iniţiative în acest
sens, i-am fi obligat să acţioneze. Dacă, în loc de audienţe individuale
la birourile senatorilor şi deputaţilor, aceştia ar fi fost confruntaţi
cu campanii cetăţeneşti pentru simplificarea procedurilor de înfiinţare
a întreprinderilor private, pentru o distribuire sistematică a
titlurilor de proprietate asupra terenurilor agricole în judeţul în care
au fost aleşi, pentru o nouă lege a învăţământului, corectă şi adecvată,
atunci efectele schimbării, ca urmare a mandatelor câştigate de
Convenţia Democratică din România în alegerile din 1992, ar fi fost mai
vizibile. Necesare în această dificilă etapă de construcţie sunt
iniţiativa, acţiunea coordonată şi consecventă care să treacă dincolo de
izolarea şi solitudinea în care ne-a obligat să supravieţuim regimul
comunist.
Tentaţia guvernării
atotputernice
Dacă, dincolo de
activitatea internă şi strict politică, partidele din opoziţie s-ar
comporta ca adevăraţi gestionari ai resurselor umane, susţinând
iniţiativa şi actiunea pozitivă a membrilor şi simpatizanţilor lor,
întrebarea obsesivă ce face Opoziţia ar putea căpăta nu un răspuns
generic, ci sute de răspunsuri specifice, pe care electoratul ar sfârşi
prin a le credita. Dacă Televiziunea Română s-ar confrunta zi de zi cu
atitudinea critică şi cu protestele publice ale unor asociaţii
cetăţeneşti pentru corecta informare a opiniei publice, calitatea
informaţiei şi selecţia faptelor prezentate sau comentate, atunci am
avea parte de mai puţine false evenimente de la o oarecare seră de
castraveţi timpurii sau de pe o şosea pe care s-au ciocnit un biciclist
şi o căruţă.
Nici în ţările cu o
veche tradiţie democratică lucrurile nu merg bine de la sine. E nevoie
de opoziţie pentru a limita atotputernicia tendenţială a guvernanţilor
şi e nevoie de acţiune cetăţenească pentru a corecta şi a concretiza
acţiunea politică.
Voinţa majorităţii
este premisa necesară a democraţiei. Condiţia bunei sale funcţionări
este protejarea şi respectarea opiniei mino-rităţilor politice
democratice, a tradiţiilor culturale, religioase sau etnice, astfel
încât individul să se poată manifesta liber în limitele legii şi ale
responsabilităţii civice.
Cultivarea civismului
Votul majorităţii
poate rămâne o formulă goală de conţinut dacă majoritatea nu are voinţa
calificată, dacă nu ştie exact ce vrea şi nu are o reprezentare corectă
asupra efectelor opţiunii sale de moment. Votul majoritar implică o
conştiinţă clară şi o decizie politică fermă a electoratului, pe care
numai soliditatea societăţii civile le poate asigura. Un filosof spunea
odată că tabla înmulţirii nu se pune la vot. S-ar putea adăuga că,
astăzi, societatea civilă apără tabla înmulţirii de o dictatură a
majorităţii, tot aşa cum apără majoritatea de dictatura uneia sau alteia
dintre minorităţi. Toate acestea sunt posibile când societatea civilă se
constituie ca rezultantă a acumulărilor de energii pozitive pe care le
generează comunitatea de interese şi de scop. Altfel, sistemul de legi
şi instituţii democratice este la fel de puţin funcţional şi la fel de
fragil ca un pom fără frunze.
Lumea
politică este datoare să susţină diversificarea centrelor de putere şi
umanizarea puterii înseşi, cultivarea civismului şi a participării la
treburile obştii. Aceasta reprezintă o obligaţie a oricărui proiect
politic de perspectivă. Să nu ne amăgim: Opoziţia politică nu poate
câştiga cu adevărat, nu-şi poate defini identitatea şi binele comun la
care aspiră, decât întemeindu-se pe acest ţesut viu şi flexibil, dinamic
şi creativ care este societatea civilă, sufletul însuşi al unei lumi
democratice.