DE LA JOCUL DE SUMA NULA LA CÂSTIGUL COMUN
Surpriza imploziei sistemului comunist
Lumea Estului european a parcurs în
ultimii opt ani un drum complicat si o istorie a carei dinamica accelerata
impune o analiza responsabila, singura capabila sa întemeieze
o strategie realista pe termen mediu si lung.
Caderea Zidului Berlinului, simbolul eliberarii
popoarelor din aceasta zona de constrângerile regimului comunist,
precedata de perestroika si urmata de reorganizarea spatiului fost sovietic,
a aparut ca o neasteptata implozie a sistemului comunist. Ea trebuie
înteleasa nu doar ca o renastere a traditiei democratice în
Europa estica, ci si ca un proces major în evolutia generala a
democratiei; ca o imensa revolutie globala care a schimbat în
mod radical configuratia politica a lumii.
Trebuie sa recunoastem ca, la originea
procesului de democratizare a Estului si Centrului european, nici unul
dintre factorii politici participanti nu era cu adevarat pregatit pentru
o asemenea eventualitate: nici actorii directi, adica tarile din zona
si nici Occidentul în ansamblu. Posibilitatea ca divizarea continentului
european sa înceteze în mod pasnic nu fusese examinata cu
seriozitate în nici unul dintre scenariile strategilor militari
ori ale analistilor politici, care imaginau mai degraba apocalipse decât
renasteri.
Parteneri cu drepturi egale
Faptul ca societatile noastre, sustinute
de organizatii neguvernamentale din tarile cu vechi traditii democratice,
au reusit sa-si reorienteze propria istorie fara pretul unei conflagratii
majore iar aceasta reorientare a dus, dincolo de câteva cazuri
particulare, la o instaurare pasnica a regulilor democratice fundamentale,
legitimeaza dorinta participarii noastre ca parteneri cu drepturi egale
la edificarea unei noi arhitecturi de stabilitate si cooperare pe continent.
Fara efortul si, adesea, sacrificiul nostru nu ar fi posibila o asemenea
constructie. De fapt, noi am avut, primii, viziunea unui spatiu euro-atlantic
unificat si generator de pace; noi am purtat povara concretizarii acestei
posibilitati prin reforma administratiei si a economiei nationale; noi
am asigurat victoria politica a institutiilor si fortelor democratice.
Este, de aceea, firesc sa fim parte integranta a unificarii de pe urma
careia va beneficia întregul spatiu european si, dincolo de aceasta,
lumea în întregul ei.
Faptul ca acest proces de integrare a
îmbracat, în prima etapa, forma unui parteneriat cu NATO
în vederea extinderii Aliantei nu este de natura sa afecteze interesele
nimanui, pentru ca el nu a fost si nu este numai rodul unei decizii
din calcul strategic sau politic, ci expresia unei stari de spirit a
societatilor noastre, reînviate sub semnul valorilor pe care lumea
democratiilor libere le-a proclamat si le-a pus în opera.
Dorinta fireasca a tarilor din Europa
Centrala de a articula propriile institutii, propriile mentalitati,
propriile valente de cooperare în spatiul libertatii si democratiei
traditionale transcede cadrul precis al structurilor politico-militare
euro-atlantice si priveste mai ales catre procesul de stabilizare, de
cooperare si de edificare a unui continent unitar si armonios pe care
NATO, alaturi de alte organizatii din aceeasi familie – Organizatia
pentru Securitate si Cooperare în Europa sau Consiliul Europei
– nu au încetat sa-l promoveze.
Logica binara, a tertiului
exclus, apartine trecutului
Dincolo chiar de aceste aspiratii, o noua
logica a politicului se impune în partea noastra de lume si aceasta
logica este fundamentul care ne permite sa descifram corect evenimentele,
sa le organizam în proiecte de viitor.
Mai bine de un mileniu, singura logica pe care o recunostea rationamentul
politic a fost logica binara, a tertiului exclus. În raporturile
dintre state, expresia dominanta a acestei logici a fost teoria jocurilor
de suma nula, în care ceea ce câstiga unul dintre parteneri
se scade, irevocabil, în paguba adversarului.
Generatiile postbelice au experimentat
nu doar geometriile neeuclidiene si logicile plurivalente, ci si, tot
mai mult, o logica a jocului politic în care ceea ce câstig
eu se aduna, nu se scade din câstigul partenerului meu. Acesta
a fost principiul care a facut sa functioneze instantele de cooperare
euro-atlantice. Aceasta este logica reuniunii noastre de azi. Aceasta
este si logica pe care România se straduieste sa o promoveze în
dezvoltarea unei politici de solidaritate si de cooperare regionala,
menita sa consolideze si sa fructifice stabilitatea zonala ca parte
a stabilitatii continentale si euro-atlantice, sa construiasca o retea
de articulari reciproc avantajoase, o tesatura vie de comunicare si
de cooperare.
Cum s-au nascut Trilateralele
Pentru a evita cadrul nu o data greu de
gestionat al jocurilor politice binare, am propus partenerilor nostri
o schema trilaterala de acorduri politice care sa permita, asemeni unor
ferestre de descarcare, o echilibrare reciproca în care fiecare
dintre parteneri devine, dupa caz, extrema sau termen mediu. Flexibilitatea
acestor structuri si, deopotriva, capacitatea lor stabilizatoare par
sa fi suscitat interesul si adeziunea multor tari din zona, între
care ma bucur sa reamintesc acordul de cooperare trilaterala cu Ucraina
si Republica Moldova, ca si faptul ca am folosit chiar prilejul acestei
reuniuni pentru a pune bazele unei cooperari de acelasi gen între
România, Ucraina si Polonia.
Toate aceste eforturi de instaurare a
unui climat de cooperare si de încredere reciproca în aria
noastra central- si sud-est europeana sunt parte integranta a procesului
pe care l-am demarat dupa 1989, când vointa noastra s-a desfacut
ireversibil din chingile cu care totalitarismul o sufocase. Aceastei
desfaceri, dureroase si adesea prea lente, i s-a spus „tranzitie”'.
S-ar parea ca, cel putin în tarile Europei Centrale si de Est,
am intrat acum într-o noua faza istorica pe care as numi-o „post-tranzitie”.
Post-tranzitia nu înseamna ca am
ajuns la liman si ca am parcurs în întregime drumul de la
totalitarism la democratie. Post-tranzitia înseamna ca, având
la îndemâna institutiile si mecanismele democratice si insistând
pe continuarea reformei si a proceselor democratice, societatile noastre
au acum capacitatea de a juca un rol mai clar definit în arhitectura
de securitate continentala si transcontinentala. Am obtinut calificarea
si legitimitatea participarii, ca parteneri a caror vointa este respectata
si a caror voce este ascultata, la construirea proiectelor unui viitor
comun.
Sfârsitul utopiei
Societatile, institutiile noastre au de
înfruntat pericole grave, dintre care cel mai acut provine din
proliferarea coruptiei si a crimei organizate. Riscul ca întregul
edificiu al democratiei si institutiilor statului de drept, construite
cu atâta truda, sa fie viciat, confiscat si deturnat de coruptie,
trafic de influenta si bani murdari este cu atât mai mare cu cât
fortele subterane care îi vehiculeaza nu sunt indiferente sau
neutre politic, putând recurge oricând la demagogia izolationista
si agresiva pentru a mentine sub control vechile lor feude locale.
De aceea, statele noastre au datoria sa-si
înaspreasca legile si sa-si consolideze instrumentele institutionale
pentru a-si proteja cetatenii, viata si viitorul lor. Pentru ca aceasta
criminalitate organizata nu respecta nici un fel de granite, trebuie
ca, în efortul nostru de a promova libera circulatie a persoanelor,
a bunurilor si a ideilor, sa prevenim subminarea si pervertirea bunelor
intentii; sa construim bariere solide în calea retelelor transnationale
care ne ameninta securitatea.
Invit sefii de stat aflati aici sa ne
unim într-un demers comun pentru un mediu social curat si cinstit.
Sa imaginam si sa facem sa functioneze un sistem solid de cooperare
pentru a apara sanatatea economiei, a societatii si a viitorului nostru
comun.
Sfârsitul utopiei înseamna
începutul unui viitor realist. Poate fi un viitor bun si prietenos,
daca învatam împreuna sa proiectam si sa construim, sa gândim
creativ si sa actionam credibil si eficient. Avem o experienta istorica
asemanatoare si sperante asemanatoare. Sa le cladim laolalta într-un
viitor comun, pastrându-ne identitatea, traditiile si aspiratiile
nationale.
Discurs la Reuniunea sefilor
de stat si guvern din tarile Europei Centrale, zonei baltice si Europei
de Est privind Coexistenta pasnica a natiunilor si relatiile de buna
vecinatate – garantia securitatii si stabilitatii în Europa,
Vilnius, 5 septembrie 1997.