LARGIREA NATO DE LA EST SPRE VEST
Cele zece zile care au stabilizat
Europa
Cu saptezeci de ani în urma, un
ziarist american, martor al revolutiei bolsevice, publica o carte intitulata
Cele zece zile care au zguduit lumea. Acele zece zile au deschis calea
unei fracturi a Europei care a parut multa vreme ireversibila fiindca
a însemnat o fractura între libertate si represiune, între
democratie si egalitarismul nivelator al comunismului.
Prea aproape de noi pentru a le putea
sesiza adevarata dimensiune istorica, recent au avut loc o serie de
evenimente pe care le-as numi cele zece zile care au stabilizat Europa:
21 mai, Kiev, reconcilierea istorica dintre Polonia si Ucraina; 25 mai,
Bucuresti, confirmarea reconcilierii istorice dintre România si
Ungaria; 27 mai, Paris, Actul Fondator semnat de Alianta Nord-Atlantica
si Federatia Rusa; 28 mai, Haga, cincizeci si doi de sefi de stat si
de guvern comemoreaza planul Marshall, conturând viitoarea structura
a unui continent nedivizat; 28 si 29 mai, Sintra, se stabilesc raporturi
privilegiate între NATO si Ucraina; 31 mai, Kiev, se semneaza
tratatul dintre Ucraina si Federatia Rusa; 2 iunie, Constanta, semnarea
tratatului dintre România si Ucraina.
Alianta în jurul unor
valori
Aparent paradoxal, dinamica si accelerarea
vizibila a solutiilor pasnice sunt în considerabila masura opera
unei mari organizatii militare si politice – Alianta Nord-Atlantica.
Un vechi dicton latin spunea: si vis pacem, para bellum – daca
doresti pacea, pregateste-te pentru razboi. Niciodata aceasta fraza
nu a fost atât de credibila ca în ultimele cinci decenii,
când pacea a putut fi asigurata datorita existentei Organizatiei
Tratatului Atlanticului de Nord. Dar, departe de a fi o simpla coalitie
în jurul unor arme din ce în ce mai sofisticate, NATO a
fost conceputa si s-a dezvoltat pâna azi ca o alianta în
jurul unor valori: democratia reprezentativa, pluralismul politic, libertatea
initiativei economice, apararea drepturilor omului, toleranta si dreptul
la diferenta.
Conjunctia acestor valori a definit, multa
vreme, civilizatia occidentala. Ele trebuie sa devina un patrimoniu
al întregii Europe, pentru ca ele sunt, toate împreuna si
fiecare în parte, singurele valori pe masura omului si demne de
acesta.
La polul opus, comunismul – sub
care au trait vreme de cinci decenii tarile din Europa Centrala si de
Est – a fost o forma de dominatie, un instrument de anulare a
valorilor si de încalcare brutala a libertatilor fundamentale.
Sa nu uitam însa ca aceasta fractura dintre extremul Occident
al Europei si zona centrala a continentului nostru a venit dupa o lunga
perioada de dezvoltare a civilizatiei europene care, mai ales dupa primul
razboi mondial, începuse sa-si arate tot mai vadit unitatea. A
fost o fractura de natura politica, o frontiera strategica între
o Europa atasata consecvent valorilor democratice si o alta Europa,
a carei clasa politica contesta vehement aceste valori.
Pacea de dupa ultimul razboi mondial a
fost repartizata tarilor din Europa Centrala conform dorintelor marilor
învingatori fara prea multe consideratii privind participarea
lor într-o tabara sau alta ori privind contributia la obtinerea
victoriei. Odata cu aceasta pace, le-a fost destinat si un statut de
apartenenta la unul dintre polii ordinii care a urmat razboiului. Pentru
unele dintre aceste state, apartenenta a fost extinsa pâna la
încorporarea lor în Uniunea Sovietica sau pâna la
refuzul acceptarii desprinderii lor din federatiile multinationale din
care faceau deja parte.
Daca statele mici din Vestul si Nordul
Europei, daca Austria si Grecia în Sudul continentului au beneficiat
de sprijinul democratic al Statelor Unite, Frantei sau Marii Britanii,
iar mai târziu si de cel al Germaniei, celelalte state din Europa
Centrala si de Sud-Est au stat sub influenta mult mai dramatica a autoritatii
comunismului sovietic.
Sfârsitul Razboiului
Rece si libertatea alegerii
În istoria acestei parti a continentului,
Praga a reprezentat nu doar pivotul rezistentei la ocupatia straina,
ci si simbolul eliberarii pasnice de comunism. În acelasi timp,
Praga are pentru noi valoarea unui simbol de identitate regionala. Iata
de ce cred ca analiza problemelor de securitate în Europa Centrala
pe care o facem astazi împreuna nu-si putea gasi o gazda mai potrivita.
Sfârsitul Razboiului Rece a acordat
o sansa istorica vechilor sau recentelor state central-europene, aceea
a propriei alegeri a sistemului national de securitate.
Libertatea alegerii este însa limitata,
printre altele, de capacitatea militara a fiecarui stat si de potentialul
sau de aparare. Pentru statele care si-au dobândit independenta
în ultimii ani, precum si pentru cele care au apartinut Pactului
de la Varsovia, acest potential si în special cultura de aparare
nationala au fost alterate, pe parcursul a cel putin doua generatii,
de starea de dependenta fata de blocul militar comunist. De aceea, începând
cu anii 1990-1991, una dintre prioritatile strategice ale statelor central-europene
a fost modernizarea fortelor armate iar, pe de alta parte, cautarea
unui sprijin în singura institutie de aparare colectiva credibila.
Calea fireasca prin care tarile din Europa
Centrala si-au recuperat traditiile democratice a demonstrat ca fractura
produsa acum cinci decenii nu a fost una de ordin structural. Modul
în care statele aflate pâna nu demult în spatele Cortinei
de Fier au interpretat mesajul largirii Aliantei Nord-Atlantice este
marturia cea mai convingatoare a faptului ca înstrainarea celor
doua Europe nu a fost decât un proces conjunctural.
Pot afirma fara teama de a gresi ca procesul
de largire a NATO nu s-a facut si nu se va face de la Vest spre Est,
ci de la Est spre Vest. Altfel spus, el nu are la baza o expansiune
a aliantei, ci, dimpotriva, se întemeiaza pe o vointa de aderare
constienta si libera a statelor candidate. În fapt si, poate,
în mod paradoxal, raspunsul cel mai rapid si mai entuziast la
initiativa de extindere a Aliantei nu a venit în primul rând
din tarile de pe fosta linie de fractura, ci dinspre statele situate
mai spre Est: România si Tarile Baltice.
„Secretul” securitatii
este diminuarea saraciei
Probabil ca aspectul cel mai uimitor în
procesul de extindere a NATO este acela ca, înainte de a fi sigure
ca vor deveni membre, majoritatea tarilor candidate din Europa Centrala
au îndeplinit aproape toate conditiile cerute de obiectivele de
baza ale organizatiei. Daca NATO ar fi fost o simpla organizatie militara,
ele nu ar fi fost în masura sa îndeplineasca aceste obiective
decât în interiorul aliantei. Dorinta de integrare în
NATO a determinat crearea unui sistem regional de securitate pe care
în alte timpuri doar Alianta ar fi putut sa îl asigure.
Initiativa Central-Europeana, Acordul
Central-European de Liber-Schimb, Tratatul polono-ucrainean, Tratatul
româno-ungar si cel româno-ucrainean au creat deja un tesut
politic comun pentru o zona chiar mai larga decât cea pe care
suntem obisnuiti în mod traditional sa o cuprindem în Europa
Centrala.
Toata aceasta tesatura convergenta de
acorduri si tratate, care nu a fost dirijata dintr-un centru unic de
comanda, demonstreaza ca un întreg capitol de gândire strategica
a raporturilor dintre state si dintre zonele geopolitice a luat sfârsit.
La sapte ani dupa caderea totalitarismului, Europa Centrala este în
masura sa transmita lumii un mesaj propriu. Pentru statele acestei regiuni,
noul nume al securitatii este diminuarea saraciei. Nici imperiile, nici
armatele nu mai sunt astazi dusmanii nostri, ci subdezvoltarea, coruptia,
pietele financiare clandestine, traficul de droguri si de arme, crima
organizata si terorismul.
Riscul portilor întredeschise
Dincolo de imperfectiunea transformarilor
economice si sociale din tarile Europei Centrale si dincolo de diferentele
lor de parcurs din ultimii ani, experienta noastra ne-a condus la o
întelepciune comuna care poate sa îmbogateasca Alianta Nord-Atlantica.
Vreau sa spun ca sunt constient de tot ceea ce NATO este capabil sa
ne ofere, dar sunt convins, în acelasi timp, ca prezenta în
sânul Aliantei nu va duce numai la o sporire cantitativa a acesteia
ci, în egala masura, la o crestere calitativa.
Ar fi extrem de nelinistitor daca, printr-un
fel de chirurgie politica si strategica, Europa Centrala ar fi sectionata
în state pregatite si state nepregatite pentru NATO. Ar ramâne
în afara Aliantei nu numai o tara sau alta, ci tocmai lucrul cel
mai pretios pe care l-a oferit Europa Centrala: aceasta experienta fundamental
comuna a schimbarii care este, în ultima instanta, indivizibila.
S-ar distruge astfel tocmai tesutul de care am vorbit, iar vechea frontiera
ar fi pur si simplu înlocuita de una noua, mai putin militarizata
desigur, dar tot atât de concreta ca si cea care prelungea, de
la Marea Baltica la Marea Adriatica, Zidul Berlinului. A te rezuma sa
deschizi o usa dincolo de o cortina pe care istoria a smuls-o înseamna,
în cele din urma, sa lasi ca aceasta cortina sa se refaca, fie
si numai în parte.
Problemele din aceasta parte a lumii sunt
în mod esential aceleasi. Geografia strategica, geografia politica
si geografia economica a lumii tind sa devina din ce în ce mai
simple. A complica geografiile, a institui alte bariere, valuri si porti
întredeschise constituie, fara îndoiala, un risc greu de
asumat. Fireste, nu este vorba despre un risc militar, despre o securitate
amenintata, despre o stabilitate pusa la îndoiala. Este vorba
despre riscul de a considera din nou ca valorile democratiei, pluralismului,
pietei libere si drepturilor omului constituie o exceptie occidentala,
patrimoniul exclusiv al unui Occident care s-ar dovedi, în final,
mai putin ambitios decât l-au vazut, vreme de decenii, popoarele
din cealalta parte a Europei.
Nu cautam un adapost
Daca popoarele Europei Centrale au gasit
în ele însele forta de a pune capat regimului totalitar,
aceasta s-a datorat si faptului ca ele siau ales ca model marea familie
a democratiilor occidentale, al carei simbol este NATO. Ca si celelate
popoare ale Europei Centrale, românii vor sa împarta cu
aceste democratii experienta pe care au acumulat-o si respectul valorilor
pentru care au luptat.
Vointa statelor membre ale Aliantei de
a fi garantele internationale ale democratiei si libertatii, exprimata
înca din anul 1949, reprezinta motivul principal pentru care România
doreste sa devina ea însasi membru NATO. Aceasta dorinta a României
este sustinuta prin actiunile sale concrete în plan politic, diplomatic
si militar.
În urma unor initiative si actiuni energice si consecvente, tara
mea se situeaza acum la intersectia privilegiata a unui sistem complex
de initiative de cooperare politica si economica. Avem în vedere
trilateralele Polonia – Ucraina – România, România
– Ucraina – Republica Moldova, România – Bulgaria
– Grecia. În acelasi timp, România este o punte între
Zona Cooperarii Economice a Marii Negre si Acordul Central European
de Liber Schimb.
Situarea României la intersectia
unor axe geopolitice si strategice face ca ea sa fie „nodul”
care închide în mod coerent reteaua de securitate din zona,
asigurând totdata fluidizarea relatiilor si buna comunicare operationala
dintre flancurile Aliantei.
În societatea româneasca,
aderarea la Organizatia Tratatului Atlanticului de Nord nu este privita
ca o protectie împotriva unei amenintari, ci ca o regasire a unei
identitati de care s-a simtit, vreme de cinci decenii, pe nedrept lipsita.
NATO nu reprezinta pentru noi un adapost, ci o comunitate de valori.
România a mostenit o situatie complexa datorata nu atât
influentei comuniste sovietice, fata de care a avut o politica relativ
independenta, cât mai ales autarhiei irationale la care a fost
constrânsa de comunismul intern. Chiar daca propria cultura militara
a fost ferita, începând cu anii ’60, de amprenta sovietica,
ea nu a cuprins experienta realizata în Vest în toti acesti
ani.
Modernizarea militara s-a dovedit a fi
cea mai rapida dintre componentele reformei din România. Traditiile
si valorile militare nationale, pastrate în mare masura nealterate
chiar si în anii comunismului, au usurat accesul la cultura militara
occidentala care a fost asimilata pe toata scara ierarhica a corpului
militar. În numai câtiva ani, reforma armatei a cuprins
atât schimbarea radicala a structurii de comanda si control, cât
si configuratia unitatilor de lupta. Vocatia de pace si solidaritate
a ostasilor români a fost exprimata cu succes, începând
din 1991, în misiuni internationale de pace si management al crizelor,
atât pe continentul european, cât si în Africa sau
Golful Persic.
Temerile Rusiei nu sunt
justificate
Sunt convins ca rolul predominant pe care
îl au astazi în NATO valorile democratice în comparatie
cu dimensiunea sa pur militara va reusi sa asigure în cele din
urma depasirea reticentelor pe care Rusia, o mare putere apartinând
Europei, le are fata de extinderea Aliantei. Reticenta sau temerile
pe care Rusia le-a exprimat fata de integrarea statelor baltice în
Alianta Nord-Atlantica ma îndeamna sa evoc aici o experienta de
politica interna.
Vreme de sapte ani, partidele care au
condus România dupa prabusirea regimului totalitar au acuzat partidele
democratice din opozitie de tendinte revansarde, de intentia de a crea
haos si instabilitate economica si sociala. Singura posibilitate practica
de a demonstra falsitatea acestor acuzatii a fost preluarea efectiva
a puterii de catre opozitia democrata, prin alegeri libere si corecte.
Într-adevar, nici una din temerile vehiculate de adversarii nostri
nu s-a adeverit.
Am dat acest exemplu pentru ca el poate
fi extins în plan est-european. Largirea Aliantei Nord-Atlantice
prin cuprinderea unui prim val de state nu va însemna o diminuare
a sanselor de integrare pentru statele baltice. Dimpotriva. Din momentul
în care un NATO largit va deveni o realitate, Rusia va constata
ca actualele ei temeri nu sunt justificate si ca, departe de a reprezenta
o amenintare, Alianta largita ofera posibilitati de cooperare mult îmbunatatite.
De altfel, în zilele noastre apartenenta
la NATO poate fi considerata o optiune care tine în primul rând
de politica interna a unui stat. Problemele pe care le vizeaza aceasta
optiune nu sunt exclusiv militare. Astazi tarile nu se mai confrunta
cu pericolul unei ocupatii militare straine ci cu amenintarea de a fi
învinse economic. Marile primejdii sunt si vor fi mult timp legate
de stabilitatea sistemului financiar-bancar, de stabilitatea relatiilor
sociale, de nivelul coruptiei si al crimei organizate care genereaza
haos.
A intra în NATO înseamna a
opta definitiv pentru o economie si un sistem social solide, capabile
sa sustina efortul de integrare fara a genera crize profunde.
Pe un alt plan, care tine tot de politica
interna a statelor candidate din Europa Centrala, integrarea în
NATO va fi si un scut împotriva primejdiei reprezentate de ascensiunea
national-comunismului care s-a hranit mereu din exacerbarea unor pericole
interne si externe, reale sau inventate.
Expunere la Atelierul NATO privind
problemele de securitate în Europa Centrala, Praga, 23 iunie 1997.