DECLARAŢIE
În nume personal, cât şi în
numele organizaţiilor non-guvernamentale al căror preşedinte am
onoarea de a fi, protestez cu energie împotriva acţiunilor
represive şi nelegitime pe care guvernul Republicii Moldova le
organizează pentru reprimarea manifestaţiilor forţelor de opoziţie
care contestă corectitudinea scrutinului din 5 aprilie 2009.
Faptul că fostul preşedinte al
Republicii Moldova V. Voronin şi apropiaţi ai acestuia acuză acum
România de uneltiri imaginare nu ne poate determina să renunţăm la
a denunţa gravele acţiuni anti-democratice pe care actuala
guvernare a Republicii Moldova le-a dezlănţuit după alegerile din
5 aprilie 2009. Acţionăm astfel tocmai în respectul desăvârşit al
opţiunilor majoritare ale cetăţenilor moldoveni şi al tuturor
angajamentelor bilaterale şi internaţionale pe care România şi
le-a asumat.
Solicit organizaţiei Amnesty
International să-şi exercite neîntârziat toate atribuţiile şi
întreaga autoritate pentru a obliga autorităţile de la Chişinău la
încetarea violenţelor şi a utilizării forţei represive a organelor
aşa-zise de ordine împotriva civililor lipsiţi de apărare, şi în
mod particular împotriva tinerilor de ambe sexe, elevi şi studenţi,
supuşi în ultimele zile unor rele tratamente de o intolerabilă
brutalitate.
Solicit Consiliului Europei să
trimită neîntârziat în Republica Moldova o misiune de recunoaştere
şi mediere care să oblige autorităţile să stopeze violenţele
menite să înăbuşe opoziţia politică şi să asigure libertatea de
exprimare a acesteia în spaţiul public.
Solicit Guvernului şi
Preşedintelui României să acţioneze cu mai multă promptitudine şi
hotărâre în sprijinul acestor solicitări, să determine desemnarea
imediată a unui înalt reprezentant al UE şi deplasarea urgentă a
unei misiuni a organizaţiilor europene în Republica Moldova pentru
a gestiona grava criză politică apărută în urma reacţiei violente
şi abuzive a autorităţilor de la Chişinău.
Având în vedere consecinţele
negative ale misiunii OSCE în Republica Moldova cu prilejul
alegerilor din 5 aprilie 2009, consider că participarea acestei
organizaţii la misiunea pe care o propun este inoportună, cel
puţin înainte ca OSCE să-şi asume răspunderea care îi revine
pentru acutizarea stărilor conflictuale de la Chişinău.
Salut iniţiativa ministrului de
Externe român, dl. Cristian Diaconescu, de a dezvolta un dialog cu
societatea civilă în jurul problemelor de perspectivă ale
politicii României în spaţiul răsăritean şi îmi manifest şi pe
această cale întreaga disponibilitate de a participa la acest
dialog. Iniţiativa ministrului de Externe este însă o excepţie
apărută în condiţiile unei grave crize; nici Guvernul României,
nici preşedintele ţării nu au vădit în genere o viziune strategică
în relaţia cu Republica Moldova, nu au reprezentat consecvent pe
lângă aliaţii României nici aspiraţiile societăţii româneşti de
consolidare a legăturilor cu societatea moldovenească în cadrul
structurilor europene şi asociate acestora, nici interesele
statului român ca ţară de graniţă a NATO şi UE, pentru care
existenţa unor state vecine democratice şi prospere reprezintă un
obiectiv strategic.
Autorităţile române au datoria
de a-şi spori considerabil eforturile în vederea unei corecte
informări a tuturor prietenilor, partenerilor şi aliaţilor
României din UE şi NATO în legătură cu acţiunile lipsite de
legitimitate ale conducerii comuniste de la Chişinău astfel încât,
sub presiunea comunităţii internaţionale, în Republica Moldova să
înceapă efectiv construcţia democratică pe care o revendică
societatea civilă şi partidele de opoziţie.
Salut
începutul de dialog politic din ultimele zile în jurul
revendicării de analizare a listelor de alegători şi de renumărare
a voturilor. Este însă greu de crezut că, la capătul acestui
proces, rezultatele vor fi substanţial modificate în sensul
aşteptărilor societăţii civile.
De aceea,
propunerea mea este ca Parlamentul Republicii Moldova să numească
un guvern de tehnicieni care, sub monitorizarea unei misiuni a
Parlamentului European, să administreze republica şi să
pregătească tehnic organizarea unor noi alegeri, asigurând
condiţii egale de liberă exprimare reprezentanţilor tuturor
forţelor politice angajate în proces şi exercitarea liberă de
orice constrângere a dreptului fundamental al oricărui cetăţean de
a alege şi de a fi ales în cadrul unui proces electoral corect,
garantat de o prezenţă masivă şi implicată a unei misiuni
internaţionale de monitorizare a corectitudinii a acestui proces.
Pe termen
mediu, propunem tuturor forţelor civice şi politice democratice
din România – celor realmente interesate să contribuie la
edificarea unui parteneriat privilegiat cu societatea civilă şi
politică din Republica Moldova şi excluzând de la început orice
organizaţie extremistă – constituirea unei reţele de fundaţii şi
asociaţii de tipul celei care a asigurat României în ultimul
deceniu al secolului XX un suport care s-a dovedit esenţial pentru
dezvoltarea democraţiei şi statului de drept. Înfiinţarea unei
Fundaţii Naţionale pentru Democraţie, instituirea unui program
precis de cooperare la nivelul reprezentanţilor fiecărei opţiuni
doctrinare a partidelor politice din România şi Republica Moldova,
un program de cooperare instituţională şi organizaţională la toate
nivelele, obţinerea susţinerii internaţionale necesare pentru
liberalizarea mass-media în general şi a televiziunilor în special
nu se pot realiza decât în cadrul unui parteneriat public-privat
capabil să asigure mijloacele materiale şi suportul politic de
care are nevoie o atare acţiune pe termen mediu. Este momentul ca
şi guvernanţii, şi societatea românească, să înlocuiască definitiv
retorica declaraţiilor de fraternitate cu o asumare pragmatică a
acesteia, în deplinul respect al aspiraţiilor societăţii
moldoveneşti şi al valorilor de libertate şi democraţie care
definesc Europa secolului XXI.
Emil
Constantinescu
Preşedintele României 1996 - 2000
|