Declaratia presedintelui
Emil Constantinescu cu privire la tratatul de baza intre Romania
si Ucraina
În legătură cu
afirmaţiile domnului Traian Băsescu din cadrul emisiunii dedicate
reuniunii la vârf a NATO de la Bucureşti din 31 martie 2008,
Biroul de presă al dlui Emil Constantinescu, preşedintele României
1996 - 2000, este mandatat să facă următoarele precizări:
Dl. Traian
Băsescu a atacat Tratatul de bază între România şi Ucraina, semnat
în iulie 1997, dovedind necunoaşterea sau neînţelegerea
prevederilor sale. Tratatul a slujit interesul general al
consolidării securităţii europene, asemenea tratatelor similare
încheiate în acea perioadă de Ucraina cu Polonia şi Germania,
precum şi al Tratatului de bază dintre România şi Ungaria din
1996. Tratatul a slujit şi continuă să slujească interesul
naţional al României din perioada în care a fost încheiat, precum
şi în continuare din următoarele motive:
-
Tratatul a asigurat cadrul juridic pentru protejarea minorităţii
româneşti (şi moldoveneşti) din Ucraina, căreia prin art. 13 al
tratatului, i se garantau drepturi identice cu cele ale
minorităţilor din România şi, în mod specific, identice cu cele
garantate de statul român prin tratatul cu Ungaria pentru
minoritatea maghiară din ţara noastră.
-
Tratatul a consemnat dorinţa părţilor de a coopera în plan
general, dar în mod special în regiunile de la frontiera ambelor
state, inclusiv prin cerarea unor euro-regiuni transfrontaliere
sau prin asigurarea accesului reciproc la toate formele de
învăţământ, inclusiv la cel universitar.
-
Tratatul a asigurat României liniştea şi securitatea la graniţa sa
de est şi nord, convingând comunitatea internaţională că România
este un furnizor de securitate şi un pivot al stabilităţii
politice în estul Europei. Fără aceste asigurări, integrarea
României în structurile euro-atlantice şi europene nu ar fi fost
niciodată luate în discuţie. Alegaţiile dlui preşedinte Băsescu,
după care tratatul cu Ucraina ar fi fost încheiat în condiţii
„dictate de Kiev” este falsă, şi ca membru al Guvernului României
din momentul încheierii tratatului ştie prea bine că nu au existat
niciun fel de presiuni.
Aprecierea cu
privire la arbitrajul Curţii de la Haga reprezintă o gravă eroare.
Problemele litigioase privind delimitarea platoului continental şi
delimitarea zonei economice din sud nu sunt consemnate în textul
Tratatului ci în anexe.
Recurgerea la
arbitrajul unei instanţe internaţionale reprezenta unica
alternativă care putea avantaja România, în condiţiile în care nu
se ajungea la un acord cu Ucraina prin negocieri bilaterale,
ulterioare semnării Tratatului. Domnul Traian Băsescu pune acum în
discuţie neutralitatea acestei Curţi atunci când îi contestă
competenţa recunoscută prin Tratat.
Afirmaţia
domnului Traian Băsescu că a „răbdat” în tăcere vreme de 11 ani un
Tratat cu care ar fi fost în dezacord reprezintă o dovadă de
laşitate şi duplicitate. La data negocierii şi încheierii
Tratatului, domnia sa era vicepreşedinte al Partidului Democrat,
care deţinea Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Apărării şi
preşedinţia Senatului României, membru al Guvernului şi al
majorităţii parlamentare în Parlamentul României. Din toate aceste
poziţii a aprobat în 1997 Tratatul cu Ucraina.
Declaraţiile
domnului Traian Băsescu pun în evidenţă incompetenţa sa în
domeniul politicii externe. Conform art. 27 din Tratatul de stat
cu Ucraina, acesta era valabil timp de 10 ani. El se prelungea pe
o nouă perioadă de 5 ani numai dacă niciuna din Părţile
Contractante nu anunţau, cu un an înaintea expirării sale,
intenţia de a-l denunţa. În 2006, în calitate de şef al statului
român, dl. Traian Băsescu putea provoca renegocierea Tratatului
cu Ucraina; prin acordul său tacit, domnia sa l-a reînnoit.
Dl. Traian
Băsescu a instrumentat în mod iresponsabil, din raţiuni
electorale, o problemă de politică internaţională a României care
îl depăşea, aducând astfel prejudicii interesului naţional pe care
pretinde că-l slujeşte – din păcate, fără a-l înţelege în toată
complexitatea lui. Iată de ce:
Deschiderea
unui contencios între România şi Ucraina în momentul în care
summit-ul NATO se pregăteşte să discute problema perspectivelor
aderării Ucrainei la Alianţă este un semnal foarte îngrijorător cu
privire la poziţia României în această controversată chestiune.
Pentru a se răzbuna pe cei care îl critică, dl. Traian Băsescu
pare a susţine mai degrabă poziţia Federaţiei Ruse decât pe cea a
Statelor Unite, al căror aliat fidel se pretinde.
Acţionând
intempestiv şi vehement, într-un moment în care, mai mult decât
oricând, reacţiile mediului politic românesc sunt scrutate cu cea
mai mare atenţie, dl. Traian Băsescu afişează public o conduită
imprevizibilă şi o incompetenţă îngrijorătoare, care aduc atingere
prestigiului României şi încrederii de care ţara noastră trebuia
să se bucure în acest moment istoric.
Din toate
aceste motive considerăm că, prin intervenţia sa necugetată, dl.
Băsescu a prejudiciat grav interesul naţional al României, precum
şi interesele Alianţei Nord-Atlantice, în preziua summit-ului
acesteia la Bucureşti.
Biroul de presă
1.04.2008
|