DECLARAŢIE PENTRU
ROMPRES
Bucureşti, 21 noiembrie 2002
Invitarea
României la aderare înseamnă încheierea cu succes a unei etape
lungi şi anevoioase pe care România a parcurs-o pentru a convinge
NATO că prezenţa ei în Alianţă este necesară şi legitimă. Ea
înseamnă, în acelaşi timp, începutul unei noi etape pe care o
consider la fel de dificilă, mai ales că acum îndeplinirea
condiţiilor de aderare este presantă. Cu alte cuvinte, avem la
dispoziţie doar un an – sau, cel mult, un an şi jumătate – pentru
a înlătura toate deficienţele şi rămânerile în urmă ale ţării
noastre nu numai faţă de statele intrate în NATO în primul val,
dar şi faţă de statele care au fost invitate la Praga o dată cu
România, dar care se plasează înaintea noastră din punctul de
vedere al reformelor democratice şi economice. Am câştigat
încrederea conducerii politice a NATO, urmează ca în 2003 să
câştigăm încrederea Parlamentelor tuturor celor 19 state membre,
astfel încât aderarea României să devină un fapt împlinit.
Contribuţia
unui preşedinte la o schimbare istorică înseamnă viziune şi
decizie. Pledoaria mea publică pentru NATO a început acum 10 ani,
în campania electorală din 1992, când alţi candidaţi evitau să
abordeze subiectul, considerându-l contraproductiv sau chiar
periculos pentru succesul lor electoral. Pentru mine a contat mai
mult interesul naţional. Am fost convins că progresul României
depinde de integrarea sa în structurile euro-atlantice şi nu am
socotit niciodată câte voturi câştig sau pierd, vorbind deschis
despre ce este NATO şi despre ce înseamnă să te conformezi
statutului Alianţei. La Madrid – 1997 şi la Washington – 1999, am
pledat pentru recunoaşterea rolului strategic al României în
sud-estul Europei, pentru recunoaşterea avantajelor pe care le va
avea chiar NATO dacă îşi va consolida flancul sudic. Criza din
Balcani, din 1999, a demonstrat că NATO a avut nevoie de aliaţi în
zonă şi că dreptatea a fost de partea Franţei şi a Italiei, care
au susţinut tot timpul aderarea României în primul val. În iulie
1997 am lansat, împreună cu Preşedintele Clinton, Parteneriatul
Strategic cu Statele Unite prin care SUA a devenit un sprijinitor
al pregătirii României pe plan politic, militar şi economic pentru
aderarea la NATO şi tot (???) în 1999 am reuşit să obţinem
sprijinul puternic al Marii Britanii. Cu aceeaşi consecvenţă am
abordat şi deciziile plitice şi militare. Poziţia pe care am
avut-o în 1999 în timpul crizei din Kosovo s-a dovedit corectă şi
benefică pentru România. A fost pentru prima dată când România a
trebuit să aleagă între simple declaraţii de adeziune şi
susţinerea acestora prin fapte. Am dovedit că ştim să ne comportăm
ca un membru al Alianţei, să fim fermi, solidari, consecvenţi.
Deciziile privind restructurarea economiei şi reforma armatei au
determinat şi efecte dureroase şi nepopulare, pe care însă le-am
prevăzut şi le-am acceptat. Hotărârea Uniunii Europene de la
Helsink, din decembrie 1999, de a începe negocierile de aderare cu
ţara noastră, a consfinţit aprecierea Europei occidentale pentru
aceste reforme şi pentru rolul jucat de România în procesul de
stabilizare şi democratizare a Europei de Sud-Est. Pentru mine,
momentul Praga 2002 este un prilej de satisfacţie ca român, ca
Preşedinte al României într-o perioadă extrem de dificilă, cum a
fost cea cuprinsă între 1997 şi 2000, ca militant decis să
continue lupta în plan civic şi politic pentru progresul României.
|