Guvernul neglijează integrarea īn favoarea
interesului electoral
DECLARAŢIA
domnului Emil Constantinescu,
preşedintele Acţiunii Populare,
la conferinţa de presă din 27 mai 2004
Am decis să repun īn discuţie
problematica integrării europene din trei motive.
Mai īntīi, pentru că integrarea a fost,
este şi rămāne o temă de politică majoră, vizānd interesul
naţional al Romāniei.
Apoi, pentru că procesul de integrare,
acum monitorizat īndeaproape de oficialii Uniunii Europene, se
apropie de două scadenţe iminente. La 15 iunie va avea loc
reuniunea UE-Romānia, care va examina ritmul negocierii şi
implementării legislaţiei europene, dar şi modul cum au fost
respectate angajamentele asumate de guvernul Năstase, adică cele
131 de teme pentru acasă cu care s-a īncercat soluţionarea
situaţiei de criză īn care s-a intrat īn martie cu ocazia
dezbaterilor raportului Nicholson. Celălalt termen este īn
septembrie cīnd va apărea raportul de ţară.
Al treilea motiv pentru care am decis
să intervin pe tema integrării este că īmi propusesem să discut
aceste probleme īntr-o emisiune de multă vreme programată la ProTV,
numai că am fost anunţat acum o zi că această emisiune nu poate
avea loc deoarece, fiind campanie electorală, liderii partidelor
nu au voie să apară īn emisiuni televizate. Este cel puţin ciudat
că, pe tema integrării europene, liderii partidului de guvernămānt
uneori chiar candidaţi īn alegerile locale, cum este domnul
Geoană , se pot exprima oricānd şi oricāt, dar nu şi liderii
partidelor de opoziţie. Din nou se dovedeşte, dacă mai era nevoie,
că interesele electorale ale PSD sunt prioritare, īn dauna
interesului naţional.
Pentru alegerile locale, PSD şi-a
mobilizat toate mijloacele, de la agresarea şi şantajarea
competitorilor la presiunea asupra televiziunilor, blocīnd orice
dezbatere demnă de acest nume, numai şi numai pentru interesele
sale electorale. Tema cea mai importantă a anului 2004 nu este cea
a perpetuării puterii partidului-stat, ci īncheierea īn acest an a
negocierilor cu Uniunea Europeană. A devenit evident pentru
oricine că prioritatea regimului Iliescu-Năstase este păstrarea cu
orice preţ a puterii īn beneficiul propriu, al oligarhiei de
baroni PSD şi de clienţi şi complici ai acestei oligarhii
prădătoare. Īn schimb, integrarea este tratată cu nepăsare, iar
criticile sīnt respinse cu aroganţă.
Īncheierea negocierilor cu Uniunea
Europeană, principala responsabilitate politică a guvernului
Năstase, este şi cel mai răsunător eşec al acestui guvern.
Acţiunea Populară, eu personal, am semnalat pericolul iminent al
ratării termenelor care trebuiau respectate de guvern īncă din
anul trecut, şi am cerut atunci preşedintelui Iliescu să devină el
īnsuşi garantul acestui proces. Cele semnalate de noi la īnceputul
lui 2003 au devenit flagrante la sfārşitul aceluiaşi an, odată cu
Raportul de ţară al Comisiei Europene, care nu a acordat Romāniei
statutul de economie de piaţă funcţională īn 2003, statut pe care
īl acordase Bulgariei īncă din 2002. Īn primele luni ale anului
2004, rezoluţia Parlamentului European a agravat lucrurile,
semnalānd că, Romānia a īncetat să īndeplinească condiţiile
politice ale integrării īn UE, deoarece legea nu este respectată,
iar justiţia şi administraţia sunt aservite intereselor de grup
ale partidului de guvernămānt.
Guvernul Năstase şi-a luat atunci 131
de angajamente, faţă de Romānia şi faţă de Uniunea Europeană. S-a
recurs şi la o restructurare, nu mai puţin de 7 miniştri primind
atribuţii īn privinţa integrării europene. La 15 iunie va fi
evaluată īndeplinirea acestor angajamente, iar īn septembrie nu
īn noiembrie, ca de obicei, datorită faptului că urmează să se
schimbe radical componenţa Comisiei Europene īn urma alegerilor
pentru Parlamentul European , se va da publicităţii raportul de
ţară. Or, pentru păstrarea cu orice preţ a avantajului electoral
care permite PSD să abuzeze de putere pentru a-şi īmbogăţi liderii,
constatăm acum, la mai puţin de o lună faţă de termenul decisiv de
15 iunie, că angajamentele asumate de Guvernul Năstase nu pot fi
īndeplinite. Şi, mai mult, că, angajat exclusiv īn bătălia
electorală pentru controlul asupra administraţiei locale, guvernul
Năstase ia măsuri populiste īn flagrant contrast cu direcţiile
necesare integrării. Īngheţarea datoriilor unui mare număr de
īntreprinderi falimentare, īncălcarea dreptului de proprietate
prin preconizatele măsuri de rebranşare obligatorie a
proprietarilor care au decis să-şi creeze propria alternativă faţă
de preţurile aberante impuse de monopolul de stat asupra
īncălzirii apartamentelor - reflex clar al refuzului de a reforma
sistemul energetic şi de termoficare - sunt doar două recente
exemple ale sabotării de către guvern a procesului de integrare
europeană.
O altă acţiune a partidului de
guvernămānt care dovedeşte lipsa totală de responsabilitate faţă
de propriile angajamente a condus la decapitarea a două ministere
cu sarcini importante īn această privinţă - Ministerul de Externe
şi cel al Administraţiei Publice şi Internelor īn speranţa
cīştigării posturilor de primar la Bucureşti şi Cluj. Īn realitate,
partidul domnului Năstase a trimis īn concediu exact pe acei doi
miniştri care poartă īntr-o mare măsură răspunderea eşecului
integrării europene. Preocupat mai mult de utilizarea fondurilor
europene īn beneficiul firmelor la care e acţionar, ministrul Ioan
Rus rămīne vinovat, direct şi personal, de gravele deficienţe īn
funcţionarea poliţiei şi a administraţiei publice de care răspunde.
Este responsabil de politizarea instituţiilor īn subordine, de
aservirea poliţiei şi a administraţiei intereselor politice ale
oligarhiei PSD şi de o īntreagă birocraţie coruptă, ale cărei
abuzuri sunt zilnic demascate de presă şi de opinia publică. Tot
astfel, socotim că ministrul de externe Mircea Geoană este direct
responsabil de gravele erori diplomatice care au suscitat
numeroase tensiuni īn relaţia politică dintre Romānia şi Uniunea
Europeană. Dacă domnul Năstase īşi imaginează că poate transforma
două eşecuri lamentabile īntr-o victorie, se īnşeală amarnic.
Acţiunea Populară a denunţat īncă de
acum 6 luni malversaţiile păstorite de ministrul Ioan Rus, care,
exact ca doamna Puwak, a abuzat de poziţia sa pentru a dirija
fonduri europene către firmele īn care are un interes direct, pe
care īnsă a omis să-l declare aşa cum i-o cere legea. Revenim
asupra acestei chestiuni şi azi, şi vom reveni pānă ce se vor lua
măsurile care se impun.
Īn privinţa politicii externe, ar fi
incorect să nu recunoaştem că, īntr-un context internaţional
radical modificat de tragedia de la 11 septembrie 2001, aderarea
Romāniei la NATO a devenit o realitate. Ministrul Geoană personal,
ca şi īntregul guvern Năstase, sunt īnsă răspunzători de faptul că
au condus īn aşa fel procesul politic de integrare īn NATO īncāt
l-au transformat, dintr-un proces complementar de integrare īn
structurile Occidentului democratic, īntr-o alternativă la
integrarea europeană. Īn mod particular, ministrul de externe, cu
excesul său de zel şi o superficialitate īncrezută, a suscitat
tensiuni politico-diplomatice īn relaţia Romāniei cu Uniunea
Europeană. Imediat după numirea sa īn funcţia de ministru de
externe, īn ianuarie 2001, domnul Geoană a preluat şi funcţia de
preşedinte īn exerciţiu al OSCE, īn virtutea desemnării, īncă din
1999, a ţării noastre pentru această importantă demnitate
internaţională. Īn mai 2001, OSCE a avut obligaţia de a contribui
la soluţionarea crizei din Macedonia. Fără prea multe consultări,
şi fugind de responsabilitatea care īi revenea direct,
preşedintele īn exerciţiu al OSCE a evitat să se implice direct īn
rezolvarea crizei şi a numit ca reprezentant personal al său īn
Macedonia pe fostul ambasador american Robert Frowlick. Acesta,
considerat autoritar şi neinspirat de către partenerii de dialog,
departe de a soluţiona, a agravat criza, determinīnd partidele
politice albaneze să semneze un acord secret cu rebelii albanezi.
Acest acord, imediat respins de preşedintele Trajkovski şi de
Parlamentul macedonean, a suscitat o tensiune majoră cu
comandamentul francez al trupelor ONU, precum şi cu cea mai mare
parte a statelor NATO şi UE. A fost nevoie de o reuniune de
urgenţă a miniştrilor de externe ai statelor NATO la Budapesta şi
de īnlocuirea ambasadorului american cu Max van der Stoel,
experimentatul fost Comisar pentru minorităţi, pentru ca, abia īn
august 2001, să poată fi găsită o soluţie criza macedoneană.
Exact un an mai tārziu, īn august 2002,
a izbucnit un conflict diplomatic deschis pe tema competenţelor
Curţii Penale Internaţionale. Am declarat public īncă de atunci că
Romānia avea obligaţii aparte faţă de SUA prin Parteneriatul
Strategic, astfel că decizia de a semna acordul de non-extrădare
cerut de Statele Unite era inevitabilă. Dar diplomaţia, al cărei
şef era domnul Geoană, a eşuat lamentabil īn faţa partenerilor din
Uniunea Europeană, dovedindu-se incapabilă să sa explice īn
prealabil argumentele acestui gest unilateral al Romāniei. O
combinaţie caracteristică de desconsiderare şi ineficienţă a dus
la tensionarea relaţiilor politico-diplomatice cu UE, la
periclitarea credibilităţii noastre īn privinţa politicii externe
- dosar īncheiat īncă din 2000, şi īn virtutea căruia guvernul
Romāniei avea obligaţii precise pe care domnul Geoană le-a
īncălcat.
Această atitudine arogantă s-a
manifestat şi īn chestiunea atāt de spinoasă a războiului din Irak.
Romānia guvernată de PSD a rămas codaşă
īn integrare nu doar īn structurile europene, ci şi īn procesul
complex de reformă politico-militară impus de aderarea la NATO,
drept care domnul Geoană, ca şi īntregul cabinet Năstase, a
īncercat să compenseze prin exces de zel deficienţele de care
rămāne responsabil, īmpingānd diplomaţia romānească īn cea mai
gravă criză de īncredere īn relaţia cu ţările membre UE de la
mineriadele din 1990-1991 şi pānă azi.
Aşadar, cel puţin o dată pe an, domnul
Geoană a provocat cāte o criză majoră īn relaţia cu UE. Aceasta e
contribuţia sa personală la īndeplinirea obiectivului de maxim
interes naţional al integrării europene. Fie că a neglijat, cu
superficialitate şi suficienţă, dialogul constant cu partenerii
europeni, fie că nu mai are nici o audienţă şi nici un fel de
credit īn cancelariile europene, fiind ignorat de interlocutori,
domnul Geoană şi-a limitat mandatul la o relaţie cāt de bună
rămāne īncă de văzut īn viitorul imediat cu oficialii americani.
Excesul de zel, agitaţia fără sens şi insolenţa atitudinilor pe
care ministrul de externe le copiază după modelul şefului său de
partid, au compromis construcţia unor relaţii cordiale de
cooperare regională moştenită din administraţia precedentă şi au
lăsat Romānia exclusiv la discreţia actualei administraţii din SUA.
Īl cunosc destul de bine pe domnul
Geoană. I-am prelungit mandatul de ambasador la Washington pentru
că īn mediul politic american īşi construise relaţii folositoare
ţării pe baza prestigiului guvernării CDR. Domnul Geoană a fost un
ambasador util Romāniei la Washington, dar se pare că şi-a depăşit
nivelul de competenţă atunci cānd a devenit ministru de externe al
Romāniei. Pe de altă parte, nu am motive să cred că, brusc
realocat spre o poziţie eligibilă pentru care nu are pregătirea
necesară şi care presupune nu să joci tenis cu senatorii americani,
ci să porţi de grijă unei capitale covīrşite de probleme deosebit
de grave şi celor peste 2 milioane de cetăţeni romāni care o
locuiesc, domnul Geoană va compensa cu ceva marile sale erori de
la Externe.
Precipitat, avid de succese şi de
foloase imediate, domnul Geoană nu este īn nici un caz o soluţie
pentru Bucureşti după ce a ratat şansa de a fi o soluţie pentru
integrarea armonioasă şi demnă a Romāniei īn spaţiul politic
european şi euroatlantic.
27/05/2004
Biroul de presa al Actiunii Populare |