DECLARAŢIE
DE PRESĂ
Propunerea
preşedintelui Traian Băsescu de desecretizare de către CSAT a
dosarelor ierarhilor Bisericii este o farsă de prost gust. Toată
discuţia în jurul acestei aşa-zise desecretizări arată că în
România „statul de drept” este înlocuit cu „cultul
conducătorului”. Singurul merit al acestei discuţii este
devoalarea faptului că marea problemă a României este nu numai
deconspirarea Securităţii, ci şi modul în care se acţionează în
acest scop şi anume printr-o gravă şi repetată încălcare a legilor
de către cei obligaţi să le aplice. Această poziţie, de dispreţ
sau indiferenţă, faţă de lege şi instituţii este din păcate
împărtăşită şi uneori cultivată de mass-media şi de o bună parte a
cetăţenilor.
În ceea ce
priveşte aşa-zisa secretizare a dosarelor unor slujitori ai
Bisericii nu pot fi invocate nici secretul de stat şi nici
siguranţa naţională, fiind în realitate o problemă a cărei
clarificare era de competenţa Colegiului CNSAS şi pe care acesta
nu a rezolvat-o timp de 7 ani în ciuda obligaţiilor pe care le
avea prin propria lege de funcţionare.
În conformitate
cu art. 2 al Legii nr. 187 pe care am promulgat-o în 7 decembrie
1999 orice cetăţean român precum şi presa scrisă şi audio-vizuală,
partidele politice şi organizaţiile neguvernamentale puteau cere
în orice zi din aceşti 7 ani informaţii în legătură cu calitatea
de agent sau de colaborator al organelor Securităţii ca poliţie
politică a persoanelor care ocupă funcţiile prevăzute în mod
expres de la litera a) până la litera z). La lit. a), în prima
poziţie, figurează Preşedintele României, iar la lit. ţ) ierarhii
şi şefii cultelor religioase până la nivel de preot inclusiv
precum şi asimilaţii lor de la parohiile din ţară şi din
străinătate. De la înfiinţare şi până în prezent CNSAS nu a
informat opinia publică câte cereri a primit în legătură cu
posibilele dosare ale ierarhilor sau preoţilor.
Conform art.
20, alin. (1), CNSAS trebuia să preia în gestiune toate
documentele privitoare la exercitarea drepturilor prevăzute de
Legea nr. 187/1999 cu excepţia celor care privesc siguranţa
naţională. Or, este limpede că preoţii şi ierarhii cu extrem de
rare excepţii nu aveau de ce, prin natura activităţii lor, să aibă
legătură cu siguranţa naţională. În plus, trebuie subliniat că, în
baza art. 20, alin. (2), de la data intrării în vigoare a legii şi
până la data preluării, membri Colegiului Consiliului au avut
acces neîngrădit în spaţiile de arhivare a acestor documente pe
care le puteau studia la sediile deţinătorilor. Acest drept le
este întărit prin art. 20, alin. (3) care a fost modificat prin
O.U. 16/2006, conform căruia SRI, SIE, Ministerul Justiţiei, MAI,
MApN, MAE, Arhivele Naţionale şi orice alte instituţii publice sau
private precum şi persoanele fizice care deţin asemenea documente
sunt obligate să asigure dreptul de acces şi să le predea
Consiliului. Nepredarea este considerată conform art. 24 alin. (2)
tăinuire şi se sancţionează potrivit art. 173 din Codul Penal cu
închisoare de la 3 la 10 ani. Considerând că tăinuirea, în cazul
documentelor care atestă colaborarea cu Securitatea, este mai
gravă Legea 187 modificată prin OU 16/2006
a majorat maximul acestei pedepse cu 2 ani, respectiv de la 5 la
12 ani.
Revenind la
dosarele privind siguranţa naţională, trebuie spus că Legea 187 a
precizat încă din 1999, prin art. 20, alin. (6) că „stabilirea în
concret a dosarelor care privesc siguranţa naţională se va face de
comun acord de Consiliu, împreună cu conducerea SRI. În caz de
divergenţă, hotărârea va fi adoptată de CSAT.” Întrebarea este: a
fost vreodată CNSAS în divergenţă cu SRI? Câteva voci izolate din
Colegiu l-au criticat pe Gheorghe Onişoru pentru că a acceptat
păstrarea la secret a zeci de dosare fără o verificare serioasă
dacă ele ţin sau nu de siguranţa naţională, dar nici unul din
membrii Colegiului nu a sesizat CSAŢ. Dacă CNSAS şi-ar fi făcut
datoria, nu asistam la farsa „desecretizării” în bloc a unor
dosare care să agite acum întreaga opinie publică împărţind-o
radical în „pro” sau „contra”.
Legea 187/1999
prevede că neîndeplinirea de către SRI, SIE, MAI, MApN şi
celelalte instituţii menţionate a obligaţiilor prevăzute în art.
20, alin. (1)-(5), atrage răspunderea penală, administrativă,
civilă sau disciplinară a conducătorilor acestor instituţii. În
acest sens, conform art. 20, alin. (6) modificat prin O.U.
16/2006, membrii Colegiului CNSAS au obligaţia să sesizeze
Parchetul de pe lânga Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie pentru
trimiterea în judecată a conducătorilor instituţiilor care nu
predau dosarele fostei Securităţi. În acelaşi timp membrii
Colegiului Consiliului au obligaţia să sesizeze Parlamentul, mai
exact comisiile parlamentare pentru supravegherea activităţii SRI,
SIE sau, după caz, Comisia de Apărare şi Ordine Publică. Deşi au
trecut 6 luni de la intrarea în vigoare a acestei ordonanţe,
publicate în Monitorul Oficial la 27 februarie 2006, unii membri
ai Colegiului nici nu au apucat să o citească. De altfel, la CNSAS
nu se respectă nici termenele legale de comunicare (30 zile) şi de
finalizare a verificărilor (90 zile). Este bine de ştiut că, în
caz de nerespectare a propriei lor legi de funcţionare membrii
Colegiului pot fi daţi în judecată în baza Legii contenciosului
administrativ.
Important de reţinut este şi art.3, indice 1, introdus în lege
prin ordonanţa din februarie a.c. Conform alin. (8) al acestui
articol atunci când „CNSAS constată o neconcordanţă între
declaraţia pe proprie răspundere privind apartenenţa ca agent sau
colaborator al poliţiei politice comuniste şi rezultatul
verificării publicat sub forma deciziei definitive în Monitorul
Oficial”, Consiliul este obligat să sesizeze Parchetul de pe lângă
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi să înştiinţeze, după caz,
Parlamentul, Guvernul, Preşedinţia României, Prefectura ş.a.m.d.
Deci, sesizarea Parchetului este sarcina CNSAS şi nu a şefilor
instituţiilor menţionate.
Faptul că la Consiliu legea nu este cunoscută în profunzime este
îngrijorător. Dar mai grave sunt încălcările legii. Faptul că un
membru al CNSAS a declarat recent că nu va participa la nicio
acţiune de desecretizare a dosarelor slujitorilor Bisericii
echivalează cu un refuz de îndeplinire a obligaţiilor pe care
legea i le stabileşte. O astfel de atitudine din partea unui
demnitar, plătit din bani publici, a cărui funcţie este echivalată
cu cea a unui secretar de stat, reprezintă o sfidare şi în acest
caz singura soluţie este demisia sa neîntârziată.
În ceea ce mă
priveşte, resping răspicat reproşurile ce mi se aduc în legătură
cu nedesecretizarea dosarelor privind politicieni, miniştri sau
slujitori ai Bisericii. În tot timpul mandatului meu mi-am făcut
datoria în limita şi în respectul prevederilor legale şi
constituţionale. Am susţinut adoptarea unei legi pentru
deconspirarea Securităţii în ciuda opoziţiei deschise sau
subterane a multor parlamentari şi a inerţiei Guvernului care avea
iniţiativă legislativă şi ar fi putut asigura o reglementare
rapidă prin ordonanţă de urgenţă.
Precizez de
asemenea că în tot timpul mandatului meu CSAT nu a clasificat
(secretizat) nici un dosar sau alt document al fostei securităţi.
Din momentul în care am promulgat legea (în 7 decembrie 1999) şi
din momentul constituirii CNSAS (în martie 2000) şi până acum
răspunderea pentru neaplicarea legii revine exclusiv celor care
aveau atribuţii în domeniu, în primul rând conducerii SRI,
membrilor Colegiului CNSAS, precum şi membrilor comisiilor
parlamentare care nu şi-au îndeplinit obligaţiile legale de
control. O eroare a comis şi mass-media care a preferat publicarea
de informaţii din „surse” ocolind abordarea răspunderii celor
vinovaţi de nerespectarea obligaţiilor lor legale.
Finalitatea dezbaterilor privind deconspirarea Securităţii ar
trebui să aibă ca efect exact ceea ce Securitatea şi regimul
comunist au încercat să elimine: respectul legii şi al
instituţiilor care dă autoritate unui stat democratic şi forţă
unei societăţi civilizate. Numai astfel, mai mult decât o
clarificare a trecutului, putem obţine o clarificare a viitorului
nostru european: o Românie unde atât instituţiile statului cât şi
cetăţenii acţionează în respectul legilor.
30 august 2006
Prof.dr. Emil Constantinescu |