Emil
Constantinescu
Preşedintele
României 1996-2000
E.S. domnului Crin Antonescu, preşedintele
Senatului, Parlamentul României
E.S. domnului Victor Ponta, primul ministru al
Guvernului României
24 februarie
2014
Stimate
domnule preşedinte al Senatului,
Stimate
domnule prim ministru,
Am hotărât cu
greu să vă scriu pentru că în momentul în care au început
manifestaţiile populare din Piaţa Universităţii din ianuarie 2012
am decis să nu mai comentez public evenimentele politice din
România. Am intervenit doar prin scrisori deschise adresate
preşedintelui Comisiei Europene şi preşedintelui Parlamentului
European atunci când implicarea acestora în politica internă a
României a creat o situaţie dificilă pentru funcţionarea corectă a
democraţiei în ţara noastră.
Acum când România se află într-o criză instituţională
care, deşi nejustificată, poate avea consecinţe grave pe termen
lung, mă adresez dumneavoastră în calitate de deţinători
ale
unora din cele mai importante poziţii în conducerea statului,
preşedinte al Senatului şi prim ministru. Aceste înalte demnităţi
vă obligă atunci când apare o contradicţie între interesul
statului şi interesele partizane care decurg din poziţia
dumneavoastră de şefi ai unor partide politice să acţionaţi ca
oameni de stat şi nu ca oameni politici.
Prelungirea actualei crize instituţionale nu are nicio justificare
ideologică, economică sau socială. Nu are nici, cel puţin, o
justificare politică. Naşterea alianţei U.S.L. a răspuns unei
crize politice creată prin mişcări de stradă spontane care au
generat în cele mai multe ţări, după căderea guvernelor
contestate, haos şi instabilitate. Este ceea ce nu s-a întâmplat
în România tocmai datorită existenţei unei alternative politice
credibile.
Poate pentru mine, care am participat personal la un
alt tip de confruntări
politice cu încărcătură ideologică şi consecinţe din perioada
dictaturii comuniste, ar fi fost mai dificil
să iniţiez
o asemenea alianţă, dar vă asigur că oricând m-aş fi retras pentru
a permite altora să
construiască un instrument politic care să servească interesului
naţional.
Acum lucrurile sunt mult mai clare. O majoritate largă
a cetăţenilor României a validat prin vot alianţa U.S.L.,
programul de guvernare şi programul politic pe termen lung al
acesteia care viza şi alegerile prezidenţiale. Încălcarea voinţei
populare liber exprimate este, în aceste condiţii, un act
nedemocratic, indiferent de motivele invocate atât timp cât nu
există niciun semnal de schimbare a opţiunilor cetăţenilor, aşa
cum au fost ele exprimate în alegerile parlamentare şi locale din
2012 şi în cadrul referendumului din iulie 2012.
Invocarea dezacordului privind schimbarea unor
persoane cu alte persoane şi a unor posturi cu alte posturi în
cadrul unei coaliţii guvernamentale nu are niciun temei serios.
Ştim prea bine cu toţii că nu există personaje providenţiale sau
soluţii miraculoase care să rezulte din acest joc de funcţii şi
persoane şi este o insultă la adresa bunului simţ ca cineva să
gândească şi să acţioneze în acest sens.
Ceea ce se întâmplă acum este, în mod evident, doar o
confruntare de orgolii de partid şi de orgolii personale
păgubitoare pentru toţi. Experienţa tristă a ultimilor 25 de ani
arată că, în general, schimbările pripite de acest gen nu fac
decât să dezvăluie penuria acută de persoane competente şi oneste,
penurie pe care partidele politice nu au reuşit să o rezolve până
acum. Cred că aţi putea face un prim pas înainte dedicând mai mult
timp dialogului cu tinerii care şi-au construit cariere
individuale performante în instituţii şi companii europene sau
internaţionale pentru a-i determina să contribuie la mai bună
administrare a ţării noastre.
Sper să acceptaţi că este datoria dumneavoastră să vă
concentraţi asupra actelor guvernării, ameliorării legislaţiei şi
problemelor economice şi sociale şi nu asupra unor dispute
nesemnificative. În mod paradoxal, această criză instituţională
prelungită loveşte România tocmai când aceasta se bucură de
creştere economică, stabilitate financiară, o mai bună folosire a
fondurilor europene, condiţii mai bune de dezvoltare a
agriculturii şi perspectiva de creştere a exporturilor şi a
investiţiilor de capital străin. În loc să se fructifice această
conjunctură favorabilă, se menţine o criză creată în mod
artificial, care blochează deja de prea mult timp acţiunile
curente ale unor instituţii ale statului, contrariază observatorii
externi şi exasperează populaţia ţării.
Împingerea acestei crize spre ruperea alianţei U.S.L.
va avea consecinţe extrem de grave, implicând schimbări în cascadă
de persoane la toate nivelurile: miniştri, secretari de stat, şefi
de agenţii guvernamentale şi judeţene, ceea ce, ştim bine, va
bloca administrarea treburilor statului şi activitatea economică,
cu consecinţe în înrăutăţirea condiţiilor de viaţă ale
cetăţenilor.
Nu ştiu în ce măsură consilierii dumneavoastră au
făcut un studiu de impact şi au evaluat costurile unei astfel de
mişcări politice hazardate. Mai grave decât costurile economice,
administrative şi sociale mi se par daunele morale care pot afecta
o societate aflată, cu deosebire în ultimii 14 ani, într-o acută
criză morală. O nerespectare a mandatului clar pe care cetăţenii
vi l-au acordat pune în discuţie nu numai viitorul relaţiei dintre
Preşedinţie – Parlament – Guvern, dar şi sinceritatea cu care
v-aţi asumat un proiect comun în trecutul apropiat.
După 9 ani de relaţii tensionate între Preşedinţie şi
Guvern, cetăţenii aşteptau, în fine, o colaborare onestă şi
principială şi nu doar o coabitare forţată între aceste
instituţii. Declaraţiile pe care le-aţi făcut în ultimele zile
creează un mare semn de întrebare asupra viitorului acestei
relaţii. Disputele care au în vedere un minister de forţă şi o
poziţie de vice-prim ministru însărcinat cu probleme de securitate
naţională şi ordine publică acreditează suspiciunile privind
intenţia de folosire abuzivă a acestor funcţii îndelung alimentată
de declaraţiile preşedintelui ţării, din ultimul an.
Dumneavoastră aţi susţinut permanent, şi mulţi oameni
de bună credinţă au acceptat ideea, că proasta funcţionare a
justiţiei şi a multor alte instituţii importante este cauzată de
prezenţa în acestea a unor ofiţeri acoperiţi ai serviciilor de
informaţii, care au creat o periculoasă structură subterană. Numai
o implicare comună a unui preşedinte şi a unui prim ministru,
ambii oneşti, neşantajabili şi decişi să instaureze un adevărat
stat de drept, pot rezolva această problemă. La fel cum şi mult
clamata luptă împotriva corupţiei nu poate avea rezultate decât
dacă o astfel de colaborare exemplară va exista între
dumneavoastră, pentru a face împreună curăţenie în administraţie
şi în toate instituţiile statului. Dacă acest lucru se va
întâmpla, vom putea scăpa de umilitoarea postură din coada
clasamentelor europene şi să avansăm încet spre o poziţie
onorabilă.
În ultimii ani, România a jucat un rol nesemnificativ
în politica mondială, europeană şi regională, limitat cel mai
adesea la cel de executant servil al directivelor adoptate de
organismele din care face parte. O colaborare bine orchestrată
dintre Preşedinţie – Guvern – Parlament, după alegerile
prezidenţiale din această toamnă, poate schimba rapid această
situaţie creând un nou cadru de relaţii personale cu partenerii
externi, bazate pe încredere şi respect reciproc.
Domnilor înalţi demnitari,
Cetăţenii ţării noastre au aşteptări enorme de la
dumneavoastră. Nu vă pierdeţi timpul în dispute sterile între
dumneavoastră şi între partidele dumneavoastră pentru că aveţi
multe de făcut împreună. Nu vă irosiţi energia în declaraţii
televizate. Este sub demnitatea dumneavoastră să faceţi turul
televiziunilor de ştiri şi să daţi declaraţii pe culoare sau pe
stradă. Călătorind în ultimele decenii în multe ţări de pe
mapamond vă pot spune – şi consilierii dumneavoastră pot detalia
această observaţie acest lucru – că nu există nicio ţară din lume
unde înalţi demnitari ai statului (poate cu excepţia defuncţilor
dictatori ai Cubei şi Venezuelei) să petreacă atât timp în
emisiuni televizate. Este la latitudinea dumneavoastră să
restabiliţi onoarea şi demnitatea rangului funcţiei dumneavoastră,
a miniştrilor şi a conducerii Parlamentului. Transparenţa în faţa
presei şi a cetăţenilor atât de necesară în democraţie se poate
asigura prin purtători de cuvânt, înalţi funcţionari, consilieri
şi experţi.
În Statele Unite, marile proiecte naţionale sunt
prezentate elitei intelectuale şi tineretului înalt educat de
către liderii naţiunii în mediul academic al universităţilor de
prestigiu. Ţara nu se conduce la televizor şi e bine să ştiţi că
în spatele unui rating înşelător nu se află numai adeziune, ci de
multe ori consternare sau aversiune.
Mi-am permis să vă spun aceste lucruri neplăcute
pentru că, în perioada mult mai grea a mandatului meu
prezidenţial, am acceptat maximum una sau două participări la
interviuri televizate în direct pe parcursul unui an şi nu am
răspuns solicitărilor presei nici atunci când eram acuzat pe
nedrept.
Lumea este sătulă de conflicte. Cea mai mare parte a
cetăţenilor nu aşteaptă să fiţi simpatici, spirituali şi spontani,
ci oameni de stat dedicaţi cu seriozitate şi sobrietate unor
proiecte pe termen lung. Nu vi se cere să fiţi prieteni deşi
mulţi, printre care şi eu, am sperat aceasta, ci să colaboraţi
pentru transpunerea lor în realitate. Dar mai ales să nu vă
certaţi şi să nu vă denigraţi reciproc. Şi nu este vorba numai de
dumneavoastră, ci de toţi colaboratorii dumneavoastră cărora, în
calitate de adevăraţi lideri, puteţi să le impuneţi o altă
conduită. Toate derapajele verbale care par trecătoare lasă urme
adânci în conştiinţa publică. Deşi în tot timpul mandatului meu şi
de la finalul acestuia până în prezent nu am pronunţat nici măcar
un cuvânt critic la adresa primului ministru, a vreunui
parlamentar sau a unui reprezentant al coaliţiei majoritare,
imaginea C.D.R. a rămas, în ciuda unor realizări incontestabile pe
plan intern şi extern, ca una a conflictelor tocmai din cauza
excesului de declaraţii publice contradictorii din partea
membrilor coaliţiei. Depăşirea cu înţelepciune a crizei actuale
poate constitui un precedent pozitiv pentru viaţa politică a ţării
în viitor.
Într-o Românie democratică va veni şi timpul să fiţi
„fost preşedinte” sau „fost prim ministru”. Abia atunci, eliberaţi
de presiunea colaboratorilor apropiaţi şi a votanţilor necunoscuţi
veţi afla adevărul despre contribuţia dumneavoastră la progresul
naţiunii şi veţi putea măsura prestigiul dumneavoastră profesional
şi moral în respectul oamenilor.
Domnule preşedinte al Senatului,
Domnule prim ministru,
Ca oameni cu educaţie înaltă ştiţi prea bine că atunci
când o orchestră execută o piesă din repertoriul muzicii clasice
(numită uneori şi „grea”), toate instrumentele formează un
ansamblu armonic, deşi fiecare dintre ele interpretează partituri
diferite. Este poate cea mai potrivită metaforă pentru o societate
a valorilor împărtăşite pe care ne-o dorim cu toţii. Aş vrea să
sper că această scrisoare nu va prefaţa un Recviem, ci dimpotrivă
Uvertura unei simfonii interpretate Da Capo al Fine pentru
înălţarea spirituală şi morală a unei societăţi prea îndelung
bulversată de zgomotele scandalului cotidian.
Cu gândurile cele mai distinse,
Emil
Constantinescu
|