Prof. dr.
Emil Constantinescu
Preşedintele
României 1996-2000
10 septembrie 2012
ES Domnului
Martin Schulz
Preşedintele
Parlamentului European
Domnule
preşedinte Schulz,
Vă adresez
această scrisoare cu ocazia dezbaterilor organizate de Parlamentul
European asupra situaţiei politice din România, în calitate de
preşedinte al României între 1996 şi 2000, perioadă în care
Consiliul European a decis începerea negocierilor de aderare la
Uniunea Europeană în pofida unei situaţii economice şi sociale
foarte grele, datorită aprecierilor privind instituirea
instituţiilor statului de drept şi a respectării legii.
Mă adresez
dumneavoastră, de asemenea, în calitate de lider civic, academic
şi politic, care a participat la conturarea proiectului de
integrare a fostelor state comuniste din Europa Centrală şi de
Est, alături de ceilalţi membri ai familiei primilor preşedinţi
democraţi ai acestor ţări proveniţi din societatea civilă.
Proiectul pe care noi l-am susţinut şi care a lărgit UE nu a avut
rolul unui plan Marshall, nu a fost un cadou al Occidentului
european, ci a fost expresia unei viziuni şi a unei opţiuni a
noilor democraţii, plătită cu grele suferinţe de cetăţenii
Poloniei, Cehiei, Slovaciei, Ungariei, Sloveniei, Lituaniei,
Letoniei, Estoniei, Bulgariei şi României şi pentru aceasta
România, alături de aceste ţări, are nevoie să fie tratată cu
respect.
În acest sens,
mă simt obligat să intervin deoarece în ultimele două luni ţara
mea, România, a fost supusă unor presiuni inacceptabile pentru un
membru al UE, presiuni venite din partea comisarului european
pentru Justiţie, Viviane Reding şi a preşedintelelui Comisiei
Europene, José Barroso. Presiunile asupra Parlamentului României,
Guvernului şi preşedintelui interimar, care au acţionat în litera
şi în spiritul Constituţiei României, nu au justificare în niciun
articol al Constituţiei Europene sau a altor reglementări şi
reprezintă un abuz care creează un precedent extrem de periculos
de încălcare a suveranităţii unui stat membru UE. Aceste presiuni
au fost făcute în baza unor acuzaţii care nu au legătură cu
realitatea şi sunt contrazise de orice analiză corectă şi
imparţială a evenimentelor şi a documentelor. Acum, când procesul
de suspendare a preşedintelui şi referendumul de demitere a
acestuia s-au încheiat cu revenirea în funcţie, în condiţiile
impuse de UE, îl putem considera ca un studiu de caz.
Mandatul
actual al preşedintelui României este ilegitim
Ceea ce
comisarul pentru Justiţie şi preşedintele Comisiei Europene ignoră
este faptul că mandatul actual al preşedintelui României este
ilegitim.
În urma
unei hotărâri de suspendare a preşedintelui României şi a
organizării unui referendum pentru demiterea acestuia, în
condiţiile prevăzute prin lege şi considerate constituţionale prin
decizia Curţii Constituţionale a României, 7,4 milioane de
cetăţeni, o majoritate covârşitoare reprezentând 87% din cei
prezenţi la vot, s-au pronunţat pentru demiterea preşedintelui.
Cei 8,4 milioane care au votat (46% din listele permanente)
reprezintă în realitate cu mult peste 50%, cvorumul luat în
considerare. Aceasta pentru că listele electorale permanente
utilizate nu au fost actualizate în cei opt ani ai mandatelor
preşedintelui Traian Băsescu (18,4 milioane – 2004; 18,4 milioane
– 2008; 18,3 milioane – 2012), deşi populaţia României a scăzut
dramatic, conform datelor oficiale ale recensământului
Institutului Naţional de Statistică, cu peste 2,6 milioane în 2012
faţă de 2004 şi cu 3,4 milioane faţă de anul 2000. Datele
furnizate de Guvernul României, la cererea Curţii Constituţionale,
de actualizare a listelor electorale permanente, după consumarea
referendumului confirmă, în urma unei verificări şi în baza unor
documente oficiale emise de administraţiile locale şi de către
Ministerul de Externe în baza comunicărilor statelor europene în
care domiciliază cetăţeni români, că
aproximativ 3 milioane români
domiciliază în afara ţării şi votează pe liste suplimentare.
Realitatea
politică actuală a României, exprimată prin votul a 87% din cei
care au votat pentru demiterea preşedintelui, reprezentând cu mult
peste 50% din numărul celor înscrişi în listele electorale
permanente, dacă acestea sunt alcătuite corect, arată că în
prezent mandatul preşedintelui Băsescu este ilegitim şi că domnia
sa nu-i poate reprezenta pe cetăţenii României nici pe plan
intern, nici pe plan extern. Revenirea în funcţie a preşedintelui
nu are nicio legătură cu statul de drept şi este rezultatul unor
acţiuni discutabile pe plan intern şi extern.
Impunerea abuzivă a unui cvorum de către Curtea
Constituţională, susţinută prin presiuni politice de către
comisarul pentru Justiţie şi preşedintele Comisiei UE
În ceea
priveşte cvorumul stabilit de Curtea Constituţională, el nu este
prevăzut în Constituţia României şi nici în a altor state din UE,
în cazul referendumului de demitere a preşedintelui şi chiar dacă
este prevăzut în alte situaţii, este mai mic de 50%. Cvorumul nu
este recomandat nici de Comisia de la Veneţia pentru că determină
mai degrabă interesul de a se abţine, nu de a vota împotrivă, ceea
ce de fapt s-a şi întâmplat atunci când, la chemarea
preşedintelui, partidul său a boicotat referendumul pentru a anula
voinţa exprimată de majoritatea votanţilor. În plus, o Ordonanţă
de Urgenţă în vigoare în momentul declanşării procedurii de
demitere prevedea un cvorum de peste 50% din numărul votanţilor şi
nu a cetăţenilor înscrişi în listele permanente. Acest cvorum, de
50% din numărul votanţilor, a fost valabil şi la referendumul de
demitere a preşedintelui Băsescu din 2007, care a fost validat în
unanimitate de Curtea Constituţională, deşi nu obţinuse peste 50%
din numărul celor înscrişi în listele electorale.
La presiunile
comisarului pentru Justiţie şi ale preşedintelui Comisiei
Europene, precum şi a unor cancelarii europene, asupra primului
ministru şi a preşedintelui interimar, acesta din urmă a promulgat
o lege votată de fosta majoritate pentru protecţia preşedintelui
Băsescu, iar primul ministru a solicitat respingerea de către
Parlament a propriei Ordonanţe. Deciziile celor doi demnitari au
avut în vedere protejarea României de ameninţări legate de poziţia
pe pieţele financiare, retragerea investiţiilor străine, Acordul
cu FMI, amânarea Acordului Schengen, căderea cursului leului etc.,
ei asumându-şi răspunderea pentru o decizie profund incorectă în
circumstanţele date şi evident nedemocratică.
Ce este şi
de cine este reprezentată Curtea Constituţională a României, de
care comisarul pentru Justiţie şi preşedintele Comisiei Europene
au făcut atâta caz
În legislatura
actuală, Curtea Constituţională a României este un organism
politizat intens în timpul mandatelor preşedintelui Băsescu, prin
popularea ei cu personaje fără valoare profesională şi cu probleme
de moralitate, uşor şantajabile. În timpul mandatului meu,
preşedintele Curţii Constituţionale a fost dr. Mihai Lucian,
participant la revolta anticomunistă din 21 decembrie 1989,
profesor universitar, corespondent al Centrului pentru Studierea
Constituţionalismului în centrul şi estul Europei al Universităţii
Chicago Law School, membru al Comisiei de la Veneţia. La
fel, ceilalţi preşedinţi ai Curţii Constituţionale din perioada
postcomunistă, Nicolae Popa şi Ioan Muraru, au deţinut în cariera
lor poziţii înalte de profesori universitari, decani ai Facultăţii
de Drept, preşedinţi ai Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
fiind şi autori a numeroase cărţi, manuale şi studii în domeniu.
Spre
comparaţie, actualul preşedinte al Curţii Constituţionale,
Augustin Zegrean, numit de preşedintele Traian Băsescu, este un
mărunt avocat la o întreprindere obscură dintr-un orăşel de
provincie, promovat deputat în Parlamentul României în 1990, după
atacul minerilor asupra Pieţei Universităţii, chiar de formaţiunea
neocomunistă care orchestrase acest atac. Este deţinător a unei
simple diplome de licenţă, nu a fost niciodată magistrat şi nu a
avut nicio activitate ştiinţifică care să demonstreze o minimă
capacitate profesională în domeniu, cumulează indemnizaţia de
judecător la Curtea Constituţională cu o pensie specială de
judecător în baza unui certificat de handicapat permanent.
Am avut ocazia
să vizitez numeroase Curţi Constituţionale din statele UE şi să
primesc preşedinţi ai acestora. Puteţi înţelege de ce orice
comparaţie a acestui instrument politic al preşedintelui Băsescu,
care dă hotărâri partizane împotriva literei şi spiritului
Constituţiei, cu Curţile Constituţionale din alte ţări UE nu are
nicio relevanţă.
Hotărârile
Curţii Constituţionale
Toate
hotărârile Curţii Constituţionale în problema referendumului de
demitere a preşedintelui au avut caracter politic. Nu în sensul
rezolvării unei situaţii politice, conform literei şi spiritului
Constituţiei, ci al unei decizii partizane menite să împiedice cu
orice preţ demiterea preşedintelui prin votul liber exprimat al
majorităţii alegătorilor.
Dacă prima
hotărâre, dinaintea referendumului, a impus cvorumul neprevăzut de
Constituţie, cea de-a doua, de după consumarea referendumului, a
amânat decizia cu o lună pentru a se realiza majoritatea necesară,
de două treimi din cei nouă judecători. Aceasta s-a realizat prin
schimbarea orientării unei judecătoare reprezentând partidul ostil
preşedintelui, prin şantaj privind dosarul ei de colaborare cu
Securitatea (poliţia politică a lui Ceauşescu) şi un dosar mai
vechi de corupţie al familiei sale şi prin ameninţări din partea
unui deţinut de drept comun, care au reuşit în final.
Hotărârea
Curţii Constituţionale care a validat referendumul nu a luat în
considerare documentele oficiale prezentate de Guvern care arătau,
în baza datelor furnizate de autorităţile locale şi de statele
Uniunii Europene la solicitarea Ministrului de Externe, că peste
trei milioane de români au domiciliul în străinătate şi deci nu
puteau figura, conform legii, în listele permanente, ci doar în
listele suplimentare, pe care le-au şi folosit pentru a vota la
acest referendum în ţările în care domiciliază.
Cu o rară
arogantă şi dispreţ faţă de realitate, această ultimă hotărâre nu
a luat în considerare, din documentele primite de la Guvern, nici
cel puţin zecile de mii de cetăţeni decedaţi la data
referendumului sau fără drept de vot, în urma unor hotărâri
judecătoreşti.
Astfel că o
realitate de necontestat – 7 milioane şi jumătate de cetăţeni,
reprezentând 87% din votanţi, s-au pronunţat pentru demiterea
preşedintelui şi doar 900.000 (13%) pentru menţinerea sa în
funcţie – rămâne fără efect juridic şi politic, deşi numărul celor
care au votat pentru demitere depăşeşte cu 2 milioane pe cei care
au votat pentru alegerea sa în 2008.
Lovitura de
stat
Mediile de
informaţii occidentale au preluat o afirmaţie aberantă a
preşedintelui suspendat şi a acoliţilor săi despre o «lovitură de
stat» sau un «puci» în România. Chiar şi după ce Curtea
Constituţională a hotărât că înlocuirea preşedinţilor Senatului şi
Camerei Deputaţilor de către o nouă majoritate parlamentară a fost
legală şi constituţională, la fel ca şi hotărârea de suspendare a
preşedintelui, această etichetare absurdă s-a menţinut.
Într-o
declaraţie stupefiantă, chiar după revenirea ilegitimă a
preşedintelui Băsescu în funcţie, doamna Reding continuă să
vorbească despre o «lovitură de stat parlamentară», în dispreţul
votului a 7,4 milioane de cetăţeni reprezentând 87% din numărul
votanţilor.
Se poate afirma
orice dacă nu ai proprietatea termenilor sau eşti rău intenţionat.
Cei care au o minimă cultură politică ştiu
că o «lovitură de stat» sau un «puci» înseamnă, conform tuturor
studiilor politice sau juridice, sau măcar a dicţionarelor: «răsturnarea
bruscă şi neconstituţională a puterii legitime dintr-un stat
impusă (neparlamentar) prin surpriză de o minoritate, de obicei,
formată din militari sau comandanţi paramilitari folosind forţa».
Lesne se poate vedea că în afară de viteza de desfăşurare a unor
evenimente absolut legale, nici măcar surpriza nu poate fi
invocată de un preşedinte care a mai fost o dată supus demiterii
şi care din ianuarie 2012 este contestat de marea majoritate a
cetăţenilor României. Atunci unde este intervenţia armatei?; unde
este neconstituţionalitatea?; despre ce minoritate vorbim la o
hotărâre a majorităţii parlamentare votată de o zdrobitoare
majoritate de 87% a alegătorilor?
Faptul că o afirmaţie aberantă a preşedintelui suspendat şi
acoliţilor săi a fost preluată de doamna Reding şi de domnul
Barroso îmi aminteşte că în perioada comunistă, în statele din
Europa Centrală satelite ale Moscovei, circula o glumă: unui
ascultător care întreaba la Radio Erevan (un post de radio din
Uniunea Sovietică) dacă este adevărat că cetăţeanul Ivan Ivanovici
a furat o Volgă (automobilul rusesc din acel timp), i se răspundea
că este adevărat, numai că nu era vorba de un automobil, ci de o
bicicletă şi că nu a furat-o, ci i-a fost furată. Cam aşa se
întâmplă şi acum, dar nici în visele cele mai urâte nu mi-am
imaginat că o minciună atât de sfruntată poate fi «vehiculată» în
presa occidentală a anului 2012 şi în unele cancelarii europene.
Aş
vrea să cred că lucrurile nu vor fi lăsate aşa.
În
decembrie 1989 cei care au protestat la Timişoara şi Bucureşti în
faţa puştilor şi tancurilor tiranului Ceauşescu nu au scandat : «vrem salarii
mai mari», ci au strigat: «alegeri libere şi presă liberă».
Studenţi, colegi şi prieteni ai mei au căzut în 21 decembrie sub
gloanţe sau striviţi sub şenilele tancurilor. Cei rămaşi în viaţă
au luptat din greu cu forţele neocomuniste pentru democraţie şi
pentru integrarea europeană. Acum au votat în libertate, dar votul
lor este inutil datorită unei manipulări grosolane orchestrate de
agenţi de influenţă de la Bucureşti împotriva propriei ţări. Aşa
ceva nu putem accepta. Este cutremurător să vedem cum fosta limbă
de lemn a politrucilor comunişti este înlocuită de limbajul
conform al Uniunii Europene, pentru a-i înfiera pe adversarii
politici ai preşedintelui Băsescu.
Monitorizare
sau manipulare?
Raportul
Comisiei privind progresele înregistrate de Romania în cadrul
mecanismului de cooperare şi verificare, din iulie 2012,
conţine numeroase informaţii false.
În Raport s-a vorbit, fără a se
particulariza, despre remedierea atingerilor aduse reformei în
ultimele săptămâni (p. 5) sau despre restaurarea statului de drept,
inclusiv independenţa justiţiei (p. 19). S-a cerut publicarea
imediată a tuturor actelor în Monitorul Oficial (p. 20) fără a se
indica sau a fi cunoscut un singur caz în care să fi apărut o
asemenea întârziere din vina Guvernului, precum şi respectarea în
viitor a condiţiilor constituţionale privind emiterea ordonanţelor
de urgenţă (p. 20), deşi nimeni nu a contestat
constituţionalitatea ordonanţelor emise de Guvernul Ponta şi ele
nu au fost invalidate de Curtea Constituţională.
Nici cât
priveşte presiunile politice exercitate asupra Curţii
Constituţionale şi nerespectarea principiului separaţiei puterilor
(p.5) nu s-au prezentat situaţii concrete, deşi asemenea presiuni
au existat atunci când, în noiembrie şi decembrie 2011,
preşedintele Traian Băsescu a convocat, cu încălcarea separaţiei
puterilor, Curtea într-o şedinţă ţinută cu uşile închise sau când
a declarat că nu va aplica decizia Curţii Constituţionale
referitoare la legea privind îngheţarea pensiilor şi salariilor în
2012.
Îmi pun
întrebarea dacă la nivelul Comisiei Europene există o preocupare
reală pentru o cunoaştere mai profundă a particularităţilor
legislative, sociale şi culturale din noile state membre UE din
Europa Centrală şi câtă încredere putem avea în dialogul Comisiei
Europene cu diferite componente ale societăţii civile, dacă în
cazul evenimentelor recente din România câţiva agenţi de influenţă
au putut determina o reacţie disproporţionat negativă faţă de
evenimente scoase din context sau care pur şi simplu nu au existat
în realitate. Cred că aceste exagerări ar fi putut fi evitate dacă
ar fi existat un dialog cu reprezentanţi de marcă ai mediului
academic şi ai organizaţiilor neguvernamentale, altele decât cele
apropiate preşedintelui. Într-o scrisoare pe care am adresat-o în
25 iulie 2012 preşedintelui Comisiei Europene,
José Barroso, înainte de
referendum, am sugerat consultarea într-o speţă care priveşte
funcţia de şef de stat a preşedinţilor post-comunişti ai României,
mai ales că între mine şi preşedintele Ion Iliescu există
diferenţe ideologice iremediabile, şi a Majestăţii Sale Regele
Mihai I, detronat şi exilat de către comunişti în 1947. Puteau fi
consultaţi, de asemenea, foştii preşedinţi ai Parlamentului
României, foştii prim miniştrii, foştii preşedinţi ai Curţii
Constituţionale, ai Înaltei Curţi de Justiţie şi Casaţie, foştii
Avocaţi ai Poporului. Este foarte ciudat că personalităţi civice
precum prof. dr. Cristian Pîrvulescu, decanul Facultăţii de
Ştiinţe Politice, preşedintele celei mai importante asociaţii
civice, Prodemocraţia sau Victor Alistar, preşedintele
Transparency Internaţional România, nu au fost consultaţi. Am
transmis preşedintelui Barroso scrisori semnate de fostul
preşedinte al Curţii Constituţionale şi al Înaltei Curţi de
Justiţie şi Casaţie, prof. dr. Nicolae Popa şi de fostul procuror
general al României, profesor de drept constituţional, Mircea
Criste şi, de asemenea, un Apel al intelectualilor români adresat
Comisiei Europene, printre semnatarii căruia se numără rectori (preşedinţi)
şi decani ai unor mari universităţi, scriitori, artişti, muzicieni
şi activişti civici reputaţi. Nu există niciun semn că opiniile
lor ar fi fost luate în considerare.
Doamna Reding
şi domnul Barroso, în mod evident, nu au dorit sau nu au
considerat necesar să consulte nicio personalitate politică,
academică, civică din afara camarilei prezidenţiale, pentru a afla
realitatea. Chiar dacă a fost vorba doar de o proastă informare
sau de o neînţelegere a realităţilor româneşti, acesta denotă
dispreţ şi aroganţă faţă de o ţară membră a Uniunii Europene, al
cărei proiect politic se bazează tocmai pe respectul şi
înţelegerea celorlalţi.
Ultimatumul
în 11 puncte impus Parlamentului, Guvernului şi preşedintelui
interimar al României
Recomandările
Raportului s-au plasat la limita respectării suveranităţii unui
stat membru al UE, atunci când s-a indicat în termeni ultimativi
ce decizii să ia, ori să nu ia Guvernul sau preşedintele României.
Cea mai gravă
dintre acestea mi se pare cerinţa imperativă de a «nu se acorda
graţieri pe perioada preşedinţiei interimare». E vorba de
interzicerea unei competenţe de natură constituţională acordată
preşedintelui României (art. 94, d) recunoscută şi celui care
asigură interimatul funcţiei (art. 98/2) şi care se exercită fără
nicio prealabilă autorizare internă sau externă. Cerinţa a plecat
de la un «proces de intenţie» privind o eventuală graţiere a
fostului prim ministru Adrian Năstase, deşi nu a existat nicio
declaraţie în acest sens şi era evident că ea nu era posibilă.
Formularea ei la modul general nu numai că făcea ca graţierea să
nu poată fi acordată nimănui, chiar dacă raţiuni de ordin umanitar
ar fi impus-o, dar a adus atingere unui atribut al conducătorului
oricărui stat suveran, stabilit prin cutumă, de-a lungul istoriei.
Nu cred că există vreun stat în UE care să accepte o asemenea
cerinţă abuzivă fără nicio bază legală în legislaţia europeană şi
mai ales un astfel de afront la suveranitatea naţională.
Care a fost
obiectivul intervenţiei în forţă a comisarului pentru Justiţie şi
a preşedintelui Comisiei UE în problemele politicii interne a
României?
În mod evident,
a fost susţinerea regimului corupt al preşedintelui Băsescu,
autoritar pe plan intern, docil şi servil în faţa deciziilor
autorităţilor UE.
În ultimii opt
ani, rapoartele de monitorizare a României au ignorat toate
derapajele politice şi corupţia regimului Băsescu, mulţumindu-se
cu condamnările pentru corupţie ale adversarilor politici.
După
încetarea mandatului meu de preşedinte, am combătut cu putere, din
societatea civilă, corupţia şi tendinţele autoritariste ale
Guvernului Adrian Năstase, dar nu cred că înlocuirea unor clanuri
cu altele reprezintă un pas înainte spre statul de drept
clamat
de doamna Reding.
UE a asistat
impasibilă la distrugerea încrederii în instituţiile statului
român prin promovarea persoanelor incompetente, şantajabile şi
servile sistemului clientelar. Traian Băsescu a atacat şi jignit
Parlamentul, Guvernul, Justiţia, Armata, Poliţia, Învăţământul,
Şcoala, Sindicatele. A atacat şi a jignit în termeni
incalificabili presa neaservită, pe ziarişti, pe medici, profesori,
ţărani, muncitori şi mai ales pe cetăţeni. A distrus prestigiul
unei părţi a elitelor intelectuale, nu numai înglobându-i în
camarila sa, dar mai ales prin transformarea unor persoane cu simţ
critic în agitatori fanatici, incapabili de dialog. A produs
dezbinarea societăţii româneşti, anularea solidarităţii create în
jurul integrării României în UE şi NATO, instaurarea suspiciunii
intoleranţei şi urii până la nivelul micilor colectivităţi sau
chiar a familiilor. Această atitudine şi nu restricţiile economice
şi sociale a generat marile manifestaţii populare împotriva sa,
începând cu ianuarie 2012.
Perioada de
suspendare a preşedintelui Băsescu a arătat cu claritate că acesta
a construit timp de opt ani un sistem paralel de putere personală,
utilizînd instituţiile de forţă şi bazat în principal pe
serviciile de informaţii şi pe Procuratură, pe subordonarea Curţii
Constituţionale şi a Consiliului Superior al Magistraturii, pe
plasarea unor agenţi acoperiţi în presă. S-a instaurat o atmosferă
de suspiciune şi teamă în societate prin ascultarea telefoanelor
şi prin scurgeri de informaţii confidenţiale de la Procuratură
către presa aservită.
Nu în cele din
urmă, evenimentele legate de suspendarea şi referendumul de
demitere a preşedintelui Băsescu au afectat prestigiul
instituţiilor europene. Până în această vară România era, dintre
toţi cei 27 de membri, nu numai statul în care Uniunea Europeană
se bucura de cea mai mare încredere, dar românii aveau mai multă
încredere în instituţiile europene decât în instituţiile statului
lor. Aceasta şi numai aceasta i-a făcut pe români să accepte
sacrificiile premergătoare integrării şi pe cele post integrare
impuse de criza economică. Modul în care au fost trataţi de
Comisia UE a creat o enormă frustrare, care îndreaptă vechea
adversitate faţă de preşedintele Traian Băsescu şi spre Uniunea
Europeană, considerându-se că aceasta l-a impus prin presiune
împotriva voinţei lor legitim exprimate.
Cum au
promovat doamna Reding şi domnul Barroso valorile morale şi
democratice pe care le-au invocat şi efectele acţiunii lor
Reacţiile
nejustificate ale Uniunii Europene faţă de evenimentele politice
din România şi maniera în care au fost exprimate vor avea
consecinţe pe timp mediu şi lung, pe multiple planuri.
Primul efect, şi cel mai grav, este slăbirea încrederii în Uniunea
Europeană şi în instituţiile sale tocmai în rândurile celor care
au luptat din convingere şi nu din interes pentru valorile şi
principiile UE. Este şi cazul meu şi, pentru cei care nu ştiu,
precizez că m-am format după 1990 ca persoană politică şi civică
la şcoala democraţiei creştine germane şi europene. Am contribuit
la structurarea societăţii civile din România ca lider al
Solidarităţii Universitare, al Alianţei Civice şi Academiei Civice.
Ca preşedinte al Convenţiei Democratice, am participat la
congresele partidelor creştin-democrate şi ale Internaţionalei
Creştin Democrate. Am primit premiile Fundaţiei
Coudenhove-Kalergi, ale Internaţionalei Democrat-Creştine pentru
construcţie europeană şi ale American Bar Association
pentru contribuţia la dezvoltarea statului de drept în Europa
centrală şi am fost declarat «Omul de stat european al anului
1998» de către Institutul East West. Am avut onoarea de a
fi alături de Wałęsa, Havel, Göncz, Jelev, fondator al
Memorialului Victimelor Comunismului din Washington şi al mai
multor forumuri pentru democraţie. După terminarea mandatului de
preşedinte, am fost ales preşedinte al Academiei de Diplomaţie
Culturală din Berlin şi unul dintre directorii World Justice
Project care militează pentru instaurarea statului de drept în
lume. Spun toate acestea pentru că nu această Europă, în care un
comisar pentru Justiţie din Comisia Europeană poate decide prin
presiune, împotriva voinţei poporului unei ţări suverane, este
Europa pe care eu şi cei din familia primilor preşedinţi democraţi
din Europa Centrală şi de Est am gândit-o, împreună cu marii
lideri ai Uniunii Europene din acel timp.
Dacă a fost
vorba de o impunere a respectării valorilor morale ale democraţiei
europene, cum a invocat doamna Reding, atunci este şi mai grav,
pentru că ne putem întreba cum sunt înţelese aceste valori în
Uniunea Europeană?, unde este respectul pentru voinţa cetăţenilor
unei ţări membre?, dacă Comisia Europeană poate impune unui Guvern,
unei majorităţi parlamentare şi în final voinţei unei covârşitoare
majorităţi a cetăţenilor exprimate prin vot o anume soluţie, prin
ameninţări politice şi economice făţiş exprimate.
Modul
în care a fost impusă această soluţie a fost un «diktat» şi el
loveşte în ceea ce are mai preţios un stat independent şi un popor
– demnitatea naţională. Revolta mea este accentuată de satisfacţia
cu care este acum întâmpinat la Bruxelles rezultatul acestui
diktat. Se naşte întrebarea: Comisia Europeană şi câteva
cancelarii occidentale au nevoie de state din Europa Centrală
conduse de preşedinţi servili, şantajabili prin dosarele lor de
corupţie şi prin comportamentul lor?
Un
gânditor austriac scria la începutul secolului XX: «Dacă Balcanii
nu ar fi existat ar fi trebuit inventaţi», în sensul că, pentru
menajarea orgoliului Occidentului, este profitabil ca tot ce e rău
să fie plasat în estul Europei. Mă întreb dacă poziţia dură a
Comisiei Europene faţă de România nu este un avertisment pentru
cei care nu se supun necondiţionat unor decizii.
Acum a fost
rândul României, dar poate că şi alte state din «Noua Europă» ar
trebui să se gândească la astfel de evenimente. Într-un cunoscut
cântecel german de dinaintea celui de-al doilea război mondial se
spune: «când a fost arestat vecinul meu nu am protestat pentru că
era evreu, când altul a fost arestat nu am protestat pentru că era
comunist, când am fost eu arestat nu mai avea cine să protesteze».
Desigur, acum situaţia este diferită, ne aflăm în democraţii
consolidate, dar atenţia trebuie să fie şi mai mare atunci când
abuzurile sunt împachetate în noul limbaj conform al Uniunii
Europene.
Dacă intervenţia brutală
a doamnei Reding şi a preşedintelui Barroso, care astăzi se
felicită pentru rezultatele ei, va avea drept consecinţă creşterea
ponderii unor formaţiuni politice populiste şi antieuropene, pe
fondul dezamăgirii faţă de actuala majoritate guvernamentală care,
aşa cum consideră mulţi, a cedat nepermis la presiunile europene
şi al desistării euroentuziaştilor, care acum îşi reevaluează
atitudinea, poate că abia atunci vor înţelege efectele acţiunilor
lor, care au provocat o criza inutilă într-o ţară care nu punea
probleme legate de criza financiară şi de fidelitate faţă de UE.
Şedinţa din 12 septembrie a Parlamentului European poate fi o bună
ocazie pentru recâştigarea încrederii cetăţenilor României în UE
şi, de asemenea, a încrederii cetăţenilor din alte state membre,
care doresc ca voinţa lor să nu fie desconsiderată cu aroganţă şi
viitorul lor să nu fie dictat de jocuri de culise la nivel
european.
Cu
sinceritate,
Emil
Constantinescu
|