Prof. dr.
Emil Constantinescu
Preşedintele
României 1996-2000
Domnului José
Manuel Durăo Barroso
Preşedintele
Comisiei Europene
27 iulie 2012
Stimate domnule
preşedinte Barroso,
Vă scriu în
calitate de fost preşedinte al României între 1996-2000 şi de
lider al societăţii civile şi al opoziţiei democratice
anticomuniste şi proeuropene în perioada 1990-1996, pentru a-mi
exprima îngrijorarea faţă de modul în care au fost afectate
interesele politice, economice şi financiare ale României prin
poziţia adoptată de Comisia Europeană faţă de schimbările politice
din România din luna iulie 2012. Este vorba de schimbările de la
nivelul conducerii Senatului şi Camerei Deputaţilor şi Avocatului
Poporului efectuate de o nouă majoritate parlamentară şi de
suspendarea preşedintelui României, care urmează să fie supusă în
29 iulie unui referendum popular în vederea demiterii sau
confirmării în funcţie.
Din ianuarie
2012, de când au început marile mişcări populare de protest
împotriva preşedintelui Băsescu, cu solicitarea demiterii
acestuia, mi-am impus să nu iau nicio atitudine publică pe teme de
politică internă. Ce mă face să iau o poziţie acum este faptul că
deşi toate schimbările politice din România au fost supuse
avizului Curţii Constituţionale şi au fost declarate
constituţionale de către aceasta, ele au fost apreciate de mai
mulţi oficiali ai Comisiei Europene, ai Parlamentului European sau
ai cancelariilor unor state occidentale în termeni duri, ca un
grav derapaj democratic, ajungându-se până la catalogări de tipul
„lovituri de stat” sau „metode puciste”. Mai gravă a fost
proferarea unor ameninţări privind amânarea integrării în spaţiul
Schengen sau a unor monitorizări suplimentare. Pot să înţeleg
emoţia provocată de viteza luării unor decizii ale noii majorităţi
parlamentare sau de către Guvernul român, dar de aici până la
utilizarea unor catalogări care nu respectă proprietatea
termenilor este o mare distanţă. Aceste etichetări pripite au avut
rolul de a amplifica tensiunea politică internă în România şi sunt
considerate o cauză a deprecierii cursului monedei naţionale.
Ceea ce mă
preocupă însă cel mai mult este invocarea încălcării principiilor
juridice şi etice europene. Faţă de modul în care a fost abordat
acest episod mă îngrijorează acum mai mult modul în care sunt
respectate aceste principii la nivelul de conducere al Uniunii
Europene. Ca unul care, împreună cu Lech Walesa, Tadeusz
Mazowiecki, Vaclav Havel, Arpad Goncz, Jelio Jelev, Vytautas
Landsbergis, Martin Laar, am participat la elaborarea şi
construcţia proiectului integrării fostelor state comuniste din
Europa Centrală şi de Est în Uniunea Europeană, vă mărturisesc că
am văzut Uniunea Europeană ca o structură politică de cooperare şi
înţelegere reciprocă în scopul realizării unor obiective comune
privind securitatea, progresul economic şi statul de drept şi nu
ca un instrument de impunere a unor condiţii care vizează
libertatea de alegere democratică a forurilor de conducere
naţionale. Îmi pun întrebarea dacă la nivelul Comisiei Europene
există preocuparea pentru o cunoaştere mai profundă a
particularităţilor legislative, sociale şi culturale din noile
state membre UE din Europa Centrală şi câtă încredere putem avea
în dialogul Comisiei Europene cu diferite componente ale
societăţii civile dacă în cazul evenimentelor recente din ţara
noastră câţiva agenţi de influenţă au putut determina, utilizând
unele ziare influente din Occident, o reacţie disproporţionat
negativă asupra unor evenimente scoase din context sau care pur şi
simplu nu au existat în realitate. Cred că aceste exagerări ar fi
putut fi evitate dacă ar fi existat un dialog cu reprezentanţi de
marcă ai mediului academic şi ai unor reprezentanţi ai
organizaţiilor neguvernamentale, altele decât cele apropiate
fostei majorităţi. În acest sens, transmit alăturat o scrisoare
către dumneavoastră care conţine un Apel al intelectualilor
români, printre semnatarii căruia se numără rectori (preşedinţi)
şi decani ai unor mari universităţi, scriitori, artişti, muzicieni
şi activişti civici reputaţi. Ar fi putut fi consultaţi, de
asemenea, într-o speţă care priveşte funcţia de şef de stat, şi
preşedinţii post-comunişti ai României, mai ales că între mine şi
preşedintele Iliescu există diferenţe ideologice iremediabile,
precum şi Majestatea Sa Regele Mihai I, detronat şi exilat de
către comunişti în 1947.
Domnule
preşedinte,
Am analizat din
punct de vedere juridic, Raportul Comisiei Europene privind
reforma în justiţie şi lupta împotriva corupţiei în România din
iulie 2012, cu ajutorul unor reputaţi specialişti, printre care
prof. dr. Nicolae Popa, fost decan al Facultăţii de Drept a
Universităţii Bucureşti, preşedinte al Curţii Constituţionale a
României (2001-2004) şi preşedinte al Înaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie (2004-2009) şi profesor Mircea Criste, doctor summa cum
laude al Universităţii Aix-en-Provence, profesor de drept
constituţional la Universitatea din Timişoara, procuror general al
României 1998-2001, ambasador 2001-2004, ale căror opinii vi le
transmit în anexă. În acord cu mai mulţi alţi foşti judecători ai
Curţii Constituţionale şi ai Curţii Supreme de Justiţie, am
constatat că el conţine o serie de informaţii inexacte de natură
constituţională şi instituţională, preluate de la susţinătorii
preşedintelui suspendat al României fără o verificare
corespunzătoare şi însoţite de erori de apreciere. Consideraţia
care poate produce efectele cele mai grave în destabilizarea
sistemului politic din România este cea legată de necesitatea
întrunirii unui cvorum pentru demiterea preşedintelui de peste 50%
din numărul celor înscrişi în listele electorale. Vă atragem
atenţia, domnule preşedinte, că în această privinţă Constituţia
României nu conţine nicio prevedere legată de îndeplinirea unui
cvorum de participare sau de aprobare, astfel încât orice decizie
legislativă în această materie nu poate fi neconstituţională. Dacă
ne raportăm la standardele din celelalte ţări ale Uniunii Europene
care nu pot fi conform raportului (pag.3) inferioare celor cerute
României, este evident că o asemenea cerinţă nu se regăseşte în
majoritatea legislaţiilor ţărilor Uniunii Europene. Constituţia
Germaniei nu prevede instituţia referendumului. În Lituania,
preşedintele Rolandas Paksas a fost demis de către Parlament în
anul 2004 fără referendum. Mai multe ţări din UE: Bulgaria,
Italia, Malta, Letonia, Polonia, Portugalia, Ungaria legiferează
un referendum fie consultativ fie legislativ, în general fără
condiţionarea unui cvorum aprobativ, iar atunci când o fac acesta
este unul inferior celui de 50% (Ungaria 25%, Danemarca 40%) dar
doar pentru amendamentele constituţionale. Constituţia Austriei,
din care s-a inspirat şi Constituţia României, prevede un
referendum pentru demiterea preşedintelui şi paşi asemănători
celor prevăzuţi şi respectaţi în România fără a se cere însă un
cvorum. Într-o asemenea situaţie, un punct de reper nu poate fi
decât expertiza furnizată de Comisia Europeană pentru democraţie
prin drept (Comisia de la Veneţia) căreia Consiliul Europei i-a
solicitat un aviz pentru cazul în speţă. Recomandarea făcută de
către aceasta în Codul de bune practici în materie de referendum
este ca nicio hotărâre să nu fie luată prin cvorum deoarece un
cvorum de participare (un procentaj minim) determină interesul
opoziţiei de a se abţine mai degrabă decât să voteze împotriva
lui. Or, mai constată Comisia de la Veneţia, încurajarea fie a
abţinerii de la vot, fie a impunerii punctului de vedere a
minorităţii nu este sănătoasă pentru democraţie.
Nu ştiu dacă
autorii Raportului au ştiut sau nu au vrut să ia în considerare că
legea referendumului fusese modificată de fosta majoritate şi că
referendumul de demitere al preşedintelui României din 2007 s-a
desfăşurat în condiţiile în care participarea la vot a fost atunci
de 44,45%, el fiind declarat valid de Curtea Constituţională. În
fapt, primul ministru al Guvernului român a cedat în faţa
presiunilor Comisiei Europene, acceptând toate recomandările
făcute în partea finală a Raportului. Preşedintele interimar Crin
Antonescu a procedat la fel, pentru a evita orice suspiciuni de
încălcare a principiilor democraţiei. Îmi permit însă să vă atrag
atenţia că în cazul în care referendumul care va avea loc peste
câteva zile, în 29 iulie, nu se va realiza cu cvorumul impus dar o
mare majoritate se va pronunţa pentru demiterea preşedintelui, se
va crea o situaţie de criză politică extremă şi responsabilitatea
Comsiei Europene nu va putea fi evitată.
În Raportul
Comisiei Europene către Parlamentul European şi Consiliu privind
progresele înregistrate de România în cadrul mecanismului de
cooperare şi verificare există şi alte recomandări la limita
respectării suveranităţii unui stat membru al UE, atunci când se
sugerează în termeni ultimativi ce decizii să ia ori să nu ia
Guvernul României sau preşedintele României.
În mod cu totul
eronat, în Raport se face constatarea, preluată din discursul
susţinătorilor preşedintelui suspendat, că au fost limitate
competenţele Curţii Constituţionale şi Guvernul Ponta a fost somat
să restabilească aceste competenţe prin retragerea Ordonanţei nr.
38/2012 şi să redea dreptul Curţii să controleze, printre altele,
şi hotărârile parlamentului.
Premiza de la
care s-a pleacat este greşită şi ea califică recomandarea ca
aducând atingere suveranităţii naţionale. Competenţele Curţii
Constituţionale sunt înscrise în art. 146 din Constituţie şi
printre ele nu se numără şi cea supusă discuţiei. În consecinţă,
ea nu are valoare constituţională, nu reprezintă voinţa supremă
populară de la care legiuitorului nu-i este permis a deroga.
Textul constituţional, în urma revizuirii din 2003, conferă
legiuitorului dreptul de a adăuga la competenţele constituţionale
ale Curţii. Aşa a apărut această competenţă dată Curţii prin legea
nr. 177/28.09.2010. Ea este o competenţă de ordin legislativ,
legiuitorul având aceeaşi legitimitate suverană de a o modifica
sau abroga, precum aceea de a o edicta.
În aceeaşi
logică se înscrie şi cerinţa imperativă de a nu se acorda graţieri
pe perioada Preşedinţiei interimare.
Este vorba
despre o competenţă de natură constituţională acordată
Preşedintelui României (art. 94/d), recunoscută şi celui care
asigură interimatul funcţiei (art. 98/2), exercitată fără o
prealabilă autorizare internă sau externă. De altfel, propunerea
limitării acestei competenţe, formulată în modul cel mai străveziu
posibil cu dedicaţie specială pentru o singură persoană, ar putea
avea consecinţe pe care Raportul ar fi trebuit să le prevadă. Ea
ar face ca graţierea să nu poată fi acordată nimănui, chiar dacă
raţiuni de ordin umanitar ar impune-o. Pentru a evita asemenea
consecinţe, de nimeni dorite, dar şi pentru a-şi atinge totodată
scopul, poate că ar fi fost mai potrivit ca această recomandare să
se refere precis la persoana vizată, deşi era evident şi existau
declaraţii clare ale preşedintelui interimar, anterioare
Raportului, că nu va acorda o graţiere fostului prim ministru
Adrian Năstase.
Domnule
preşedinte Barroso,
Nu îmi este
foarte clar care au fost raţiunile intervenţiei în favoarea
preşedintelui suspendat, dar dacă acestea provin din dorinţa de a
sprijini în noile state membre ale UE şefi de stat docili în faţa
unor măsuri luate de Comisia Europenă, chiar dacă ei sunt
şantajabili prin actele lor de corupţie sau prin derapajele de la
democraţie, mi se pare un lucru grav. La fel de periculoase mi se
par şi judecăţile partizane în funcţie de interesele diferitelor
grupuri ideologice din Parlamentul European. Nu aceasta este
Europa pe care familia şefilor de stat din ultimul deceniu al
secolului XX am visat-o. Nu aceasta este Europa pentru care peste
1.000 de români şi-au dat viaţa în lupta cu trupele dictatorului
Ceauşescu în decembrie 1989. Nu aceasta este Europa pentru care
cetăţenii României au îndurat în timpul mandatului meu de
preşedinte cumplite suferinţe pe lângă care privaţiunile actualei
crize par minore.
Odată cu
alegerea mea ca preşedinte al României, a încetat orice
monitorizare de către Consiliul Europei a României pentru că noi
ne-am asumat atunci toate reformele necesare, inclusiv costurile
lor, respectând strict legislaţia Uniunii Europene, chiar dacă ea
nu era încă în vigoare în România, după cum mi-am asumat toate
obligaţiile ce reveneau statelor NATO, chiar dacă nu făceam parte
din organizaţie. Acum, când suntem membri cu drepturi depline ai
UE, dorim să fim trataţi ca atare, respectându-ni-se toate
drepturile şi mai ales demnitatea, aşa cum şi noi respectăm
drepturile şi demnitatea celorlalte state, precum şi eforturile
remarcabile ale Comisiei Europene de a promova interesul comun şi
prestigiul UE în lumea contemporană.
În ultimii 20
de ani cetăţenii României s-au plasat în toate sondajele la nivel
european pe primul loc la gradul de încredere în Uniunea
Europeană. Nici neocomuniştii, nici fosta Securitate, nici
extremiştii naţionalişti n-au reuşit să creeze un cât de mic
curent anti-european sau anti-NATO. Dacă în aceste zile de iulie
acest curent anti-european, care a apărut deja, se va dezvolta
datorită unei imixtiuni percepută ca arogantă împotriva voinţei
populare, ca unul care mi-am dedicat întreaga activitate şi viaţă
idealului european, voi fi primul care voi regreta.
Cu sentimente
alese,
Emil
Constantinescu
|