Declaraţie la promulgarea Legii bugetului de stat, Bucureşti, Palatul Cotroceni, 4 mai 2000 

 

Resurse certe pentru cheltuielile prioritare

Am promulgat in aceasta dimineata doua legi importante: Legea bugetului de stat pe anul 2000 si Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2000. Sunt legi care intereseaza in mod direct pe toti cetatenii Romaniei si de aceea consider necesar sa prezint opiniei publice cateva consideratii asupra lor.

Bugetul de stat pe anul 2000 este un buget de austeritate, dar nu mai este un buget de supravietuire care sa plece de la premisa unui declin economic. Dimpotriva, este un buget care se bazeaza pe premisa unei cresteri economice.

Structura bugetului este rationala, nefiind programate cheltuieli fara identificarea unor resurse certe pentru acoperirea lor. Principalele resurse vor fi cresterea exportului si a investitiilor. Masurile de incurajare a investitiilor reduc impozitul pe profit de la 38% la 25% si sunt insotite de alte masuri de reducere a fiscalitatii. Se prevede reducerea veniturilor fiscale provenite din impozite directe. Nu este vorba de o scadere simbolica, pentru ca de la 5,5% din PIB in 1999, ele vor fi reduse la 0,4% din PIB. Fixarea deficitului bugetar la 3% din PIB va scadea nevoia de indatorare a statului, ceea ce va creste credibilitatea externa a Romaniei si va permite micsorarea ratei dobanzilor.

In ceea ce priveste alocarea cheltuielilor bugetare, in acest an ea reflecta mai bine prioritatile Romaniei. Mai mult de jumatate din cheltuielile Ministerului Agriculturii, adica 4.300 de miliarde de lei, au fost destinate cupoanelor agricole, un sistem care s-a dovedit a fi de un real folos oamenilor de la sate care lucreaza efectiv pamantul. De asemenea, bugetul pe anul 2000 este menit sa sustina o serie de majorari ale veniturilor unor categorii de salariati bugetari. Se are in vedere recorelarea pensiilor prevazuta de o alta lege promulgata recent.

Fara a putea ajunge la nivelul asteptarilor populatiei si a necesitatilor reale, Bugetul asigurarilor sociale de stat prevede o mai eficienta asigurare a fondurilor si directionarea acestora catre categoriile cele mai defavorizate. In domeniile sensibile, protectia sociala a fost intarita. Sunt subventionate 430.000 de bilete pentru odihna si tratament destinate in special pensionarilor si cresc cu peste 26% cheltuielile bugetare pentru ocrotirea copiilor aflati in dificultate.

 

Transparenta in stabilirea retributiilor de la buget

Vreau sa aduc in fata opiniei publice problema veniturilor incasate de la buget de anumite categorii: demnitari, functionari de stat si conducatori ai unor societati cu capital majoritar de stat.

Dupa cum stiti, la inceputul lunii aprilie, am cerut Primului ministru Mugur Isarescu un control riguros al modului in care sunt stabilite retributiile directorilor generali si ale nenumaratilor directori din regiile autonome si societatile nationale cu capital de stat, precum si luarea unor masuri de eliminare a abuzurilor.

Am constatat, citind anexele bugetului, existenta unor grave discrepante si pot sa spun ca unele dintre ele reprezinta abuzuri in salarizarea unor inalti functionari care pot sa ajunga, prin cumularea salariului cu diferite sporuri, de multe ori nejustificate, la venituri de zeci de milioane de lei pe luna.

Am luat legatura cu Primul ministru si am solicitat, de asemenea, o analiza riguroasa a retributiilor functionarilor de stat si demnitarilor. Am ajuns la concluzia ca este necesara o transparenta deplina in ceea ce priveste aceste venituri. De aceea, am cerut Guvernului ca, intr-o perioada de doua saptamani, sa faca publice veniturile nete pe care le obtin demnitarii si functionarii publici de la Parlament, Guvern, precum si ale altor salariati bugetari din institutii de stat, agentii guvernamentale si regii autonome. O transparenta deplina, care va permite populatiei sa cunoasca exact care sunt veniturile nete ale acestora, nu poate sa aiba decat un rol benefic. Trebuie sa punem ordine in aceasta situatie inadmisibila creata de-a lungul anilor prin tot felul de modificari, unele cunoscute, altele necunoscute de publicul larg. Nu este vorba de o  incalcare a principiului confidentialitatii. Acesta priveste venitul unei persoane anume, pe cand ceea ce am solicitat Primului Ministru si Primul Ministru a acceptat este prezentarea veniturilor pe categorii de persoane, asa cum apar ele din calculul cumulat al tuturor majorarilor din ultimii ani.

Toate actele de administrare financiara trebuie sa fie publice si cetatenii Romaniei trebuie sa cunoasca care este situatia reala. Cer sprijinul presei in aceasta actiune de normalizare a relatiilor din societatea noastra. Este si o problema morala pentru ca, in final, toate aceste plati se fac din banii contribuabililor.

 

Fondul Onoarei

Prin modificarea proiectului Bugetului de stat in Parlament, am fost pus si eu, si consilierii prezidentiali care au rang de demnitari, in situatia de a beneficia de mariri ale indemnizatiilor pe care nu le-am cerut si pe care nu le consider oportune. Presedintia nu a fost nici un moment consultata si nici nu a solicitat vreodata cresterea indemnizatiilor. Pentru a indrepta aceasta situatie, aduc la cunostinta opiniei publice ca, atat eu, cat si in urma acordului lor toti consilierii cu rang de demnitari din cadrul Presedintiei vom dona sumele provenite din aceasta crestere salariala in scopuri umanitare. Vom infiinta in acest scop Fondul Onoarei, un fond destinat ajutorarii persoanelor defavorizate, in care va fi varsata lunar marirea de salariu, pentru ca banii sa ajunga la cei care au, acum, cu adevarat, nevoie de ei. Am credinta ca decizia pe care am luat-o va fi urmata si de alti demnitari, ministri sau parlamentari.