Discurs la Summit-ul OSCE, Istanbul, 18 noiembrie 1999 

 

Romania va detine presedintia OSCE in 2001

In urma cu trei ani, la Lisabona, am avut onoarea de a exprima dorinta ca Romania sa candideze pentru Presedintia OSCE in anul 2001 si de a constata ca aceasta propunere a fost  primita cu interes. Aveam in vedere importanta OSCE in sistemul organizatiilor internationale de securitate cu vocatie europeana, dar si faptul ca tara mea poate conferi acestui mandat un capital propriu de incredere si de experienta.

Sunt fericit ca astazi, la Istanbul, aceasta propunere a fost unanim aprobata si multumesc sincer, in numele Romaniei, tuturor statelor membre ale OSCE, pentru a-i fi atribuit presedintia organizatiei in anul 2001.

Prin principiile si prin obiectivele sale, cat si prin structura si prin activitatea sa, OSCE nu a incetat sa contribuie la progresul democratiei si al respectarii drepturilor omului, la securitatea continentului. Mai mult decat atat, OSCE si-a consolidat identitatea printr-o politica de prevenire a conflictelor, o politica a dialogului si a cooperarii, deschise nu numai statelor membre, dar si spatiilor invecinate. Aceasta va fi prin excelenta politica secolului urmator, asa cum o concepem noi, ca stat membru al OSCE si prin aceasta prisma vom actiona in noua noastra calitate de component al Troicii OSCE incepand cu 1 ianuarie 2000.

 

Cultura dialogului

Prin dimensiunea sa transatlantica, prin angajamentele Statelor Unite ale Americii si ale Canadei de a sustine cooperarea si securitatea in Europa dincolo de cadrul specific al Alianta Nord-Atlantice, OSCE reuneste in jurul aceleiasi mese toti factorii interesati de securitatea spatiului european. Fiind singura organizatie euro-atlantica in care sunt membre toate statele Europei, OSCE s-a dovedit a fi un instrument eficace de constructie a unei culturi a dialogului si a colaborarii in Europa si a Europei cu lumea intreaga.

Pentru a da politicului o substanta durabila, avem aceasta datorie de a elabora impreuna o cultura politica care sa intemeieze noul secol pe certitudinea unei Europe care a respins definitiv orice logica a  razboiului. Ceea ce mai avem de facut este sa consolidam aceasta alta logica, a increderii reciproce, fara de care securitatea noastra comuna va fi mereu amenintata. Reunind marii actori atlantici, Federatia Rusa si toate tarile europene, OSCE ofera cadrul necesar dezvoltarii parteneriatului de idei si actiuni unanim avantajoase.

Vocatia preventiva a OSCE, asa cum a fost ea definita sub presedintia norvegiana a organizatiei, va constitui, fara indoiala, cheia de bolta a activitatii sale in viitorul imediat. Aceasta implica o complexitate crescanda a analizelor si a mijloacelor de actiune, o aprofundare a complementaritatii activitatilor sale si ale diferitelor organizatii regionale.

Crizele repetate din Sud-Estul Europei au aratat ca, din pacate, interventiile preventive punctuale nu sunt suficiente si ele trebuie inserate intr-un complex de actiuni pe termen lung, care sa ia in considerare ansamblul unei regiuni si ansamblul problemelor care o pot destabiliza de la dificultatile economice la stereotipurile ancorate in mentalitati divergente, de la precaritatea cailor de comunicare la riscurile neconventionale de securitate.

 

Parteneriatul cu minoritatile etnice

Tara mea a fost beneficiara si in acelasi timp parte activa a procesului de consolidare a prestigiului si eficientei OSCE in ultimii ani. Iata de ce astazi sunt incredintat ca ea se poate implica deplin si responsabil in derularea actiunilor pe care Troica OSCE le va initia.

Dupa Summit-ul de la Lisabona din decembrie 1996, Romania n-a precupetit nici un efort pentru a dezvolta practicile bunei vecinatati, ale increderii si ale dialogului intre statele din regiune. Ea a dezvoltat, totodata, in plan intern, un parteneriat sincer si consistent al majoritatii romane cu minoritatile etnice. Acestea sunt reprezentate atat in Parlament, cat si la nivelul unui minister special conceput pentru a asigura conditiile de exercitare deplina a drepturilor lor. Uniunea Democratica a Maghiarilor din Romania, care a obtinut 6% din voturi in alegerile parlamentare, face parte din coalitia de guvernare, avand trei ministri si mai multi secretari de stat. In aceste zile se elaboreaza un program comprehensiv, destinat sa asigure integrarea sociala a romilor, inclusiv prin facilitati de scolarizare si calificare.

Bucuresti: Centrul regional pentru combaterea criminalitatii

transfrontaliere

In plan extern, Romania a initiat si a sustinut incheierea unor acorduri trilaterale de cooperare cu tarile din zona invecinata in domeniile cele mai diverse, de la invatamant la lupta impotriva crimei organizate.

In acest domeniu al combaterii amenintarilor neconventionale la adresa securitatii europene, cooperarea dezvoltata in cadrul OSCE a fost extinsa si intensificata prin forme organizate de cooperare regionala in lupta impotriva criminalitatii transfrontaliere. Acesta reprezinta un domeniu esential al acordurilor incheiate de Romania cu Bulgaria, Turcia, Grecia, Ucraina si Republica Moldova.

Sustinuta de aceste state, Romania a propus crearea, la Bucuresti, sub egida Initiativei de Cooperare Sud-Est-Europeana (SEECI), lansate de Statele Unite, a unui centru regional destinat combaterii criminalitatii transfrontaliere. Am hotarat ca, in cadrul acestui centru, sa functioneze o unitate specializata pentru combaterea traficului de femei si copii. In acest sens consideram utila si o intensificare a actiunilor OSCE pentru construirea unei bariere solide impotriva extinderii oricaror forme de trafic de persoane si exploatare sexuala.

Ansamblul de politici bi- si tri-laterale au consacrat Romania ca un pol de stabilitate in regiune, contribuind astfel la transformarea Procesului de Cooperare in Sud-Estul Europei (SEECP) intr-un forum regional de consultare si armonizare a deciziilor, care si-a dovedit utilitatea in timpul crizei din Kosovo.

 

Constructia increderii reciproce

Prin activitatea sustinuta a organismelor de conducere executiva si a Adunarii Parlamentare a OSCE, ca voce eminamente democratica a organizatiei, prin capacitatea sa de parteneriat cu organizatiile neguvernamentale, precum si prin colaborarea cu organismele regionale, OSCE poate identifica riscurile majore, poate formula si pune in practica programe de intarire a increderii reciproce, atat in interiorul tarilor cu un grad ridicat de risc, cat si in zonele cu potential conflictual. Numai o asemenea perspectiva complexa permite o actiune concertata si o repartizare clara si utila a rolului fiecarei organizatii intr-un proces de anvergura. Adoptarea Cartei pentru Securitate Europeana va dota organizatia cu un nou instrument de coagulare care va spori capacitatea sa operationala.

Marea contributie a OSCE la arhitectura de securitate a Europei si a lumii va fi, fara indoiala, aceea a razboaielor care nu vor fi avut loc datorita crearii unor mecanisme democratice si de dialog, intaririi colaborarii cu societatea civila, diplomatiei preventive si asocierii in aceasta nobila actiune a tuturor actorilor spatiului euro-atlantic. Depasind vechile divizari, OSCE a reusit sa fundamenteze o noua cultura, a increderii si a dialogului.

Timp de decenii, OSCE a avut ca sarcina esentiala imblanzirea Razboiului Rece. Suntem acum in fata unei sarcini la fel de dificile, dar in alt fel: sa construim o pace calda, datatoare de speranta si lumina, asa cum este viata insasi, in esenta sa.