Alocuţiune la Adunarea generală a Federaţiilor Municipiilor din Romania, Bucureşti, 10 martie 1999 

 

Reforma societatii romanesti si schimbarea mentalitatilor

Reforma societatii romanesti urmareste descentralizarea actului de decizie. Democratia reala porneste de la problemele oamenilor, ca persoane, si de la cerintele comunitatilor in care traiesc. Occidentul modern a fost construit pornind tocmai de la interesele si problemele comunitatilor locale iar aceasta constructie a consolidat statul-natiune al epocii moderne. Eficienta si functionalitatea statelor occidentale s-a datorat faptului ca acestea s-au confruntat in permanenta cu presiunea benefica exercitata asupra lor de solicitarile comunitatilor locale.

In Romania, ca si in alte state din Estul Europei, timp de decenii, edificiul social a fost impus de sus in jos, in mod arbitrar. Cei aproape cincizeci de ani de comunism au strivit comunitatile traditionale si au alienat individul obligandu-l sa vada in directiva venita “de sus” singura motivatie pentru a actiona. Va fi foarte greu, este foarte greu sa ne eliberam de povara acestor mentalitati, a stereotipurilor mentale care vad in stat o trezorerie care trebuie sa plateasca cheltuielile pentru toti, care asteapta mereu ca cineva de sus sa dea ceva. Societatea civila a progresat enorm in ultimii noua ani, schimbarea mentalitatilor va depasi si acest obstacol.

 

Administrarea finantelor locale

Schimbarea va veni, mai ales, din implementarea noilor legi, din noua situatie care va lega finantele locale de nevoile oamenilor care traiesc impreuna in aceeasi localitate. Tara se schimba in mod esential, cu mari sacrificii si dureri. Apare un nou mod de gestionare a proprietatii, vom deveni o tara de proprietari si vom deveni o tara in care cetatenii vor intelege mult mai bine cum se vor forma bugetele locale. Bugetul nu este ceva prin care ni se da, ci instrumentul prin care se redistribuie ceea ce ni se ia fiecaruia. Este sarcina dumneavoastra sa reusiti sa convingeti cetatenii ca banii pe care ei ii dau cu dificultate sunt bine folositi, prin acoperirea nevoilor comune.

Nu ne putem astepta ca, in numai cativa ani, sa ajungem la o dezvoltare in ritm natural, de la baza spre varf, proces care, in Occident, a durat peste o suta de ani. Pentru a diminua acest decalaj, in Romania reforma trebuie facuta rapid si simultan in toate domeniile societatii. Deocamdata, acest proces de reforma a inceput la nivelul economiei, al administratiei centrale, si, partial, la nivelul administratiei locale.

A aparut o problema a carei acuitate poate creste in urmatorii ani. Este vorba despre contradictiile intre masurile initiate la nivel local si unele norme elaborate la nivel central. Criticile sunt orientate, pe buna dreptate, spre Ministerul Finantelor. Municipiile, ca si intreaga administratie locala, trebuie sa devina acea forta matura, pragmatica si responsabila, care sa exercite in permanenta o presiune asupra aparatului administrativ central, furnizand cu promptitudine informatii asupra problemelor comunitatilor locale. Odata asumat acest rol, va fi posibil sa ajungem intr-un timp mai scurt la echilibrul si eficienta indispensabile intr-o democratie vie si adevarata.

 

Descentralizarea deciziei

Cateva legi vitale pentru administratia publica locala au fost recent adoptate, si as aminti Legea finantelor publice locale, Legea privind dezvoltarea regionala sau Legea privind domeniul public. Pe baza lor se va putea raspunde mai bine initiativelor cetatenilor si nevoilor comunitatilor pe care le reprezentati.

Aceste legi au fost votate si datorita insistentelor Federatiei municipiilor si am luptat impreuna pentru ele. Ele confera o putere sporita, ce trebuie utilizata cu folos.

Autoritatile centrale nu trebuie sa se teama de cresterea puterii decizionale a autoritatilor locale. Dimpotriva, forta unui stat democratic este intarita de capacitatea de autoadministrare a comunitatilor locale, de sanatatea economica a acestora.

Venind in contact direct cu problemele oamenilor, primarii si, in general, reprezentantii administratiei publice locale, constituie o sansa de mentinere si dezvoltare a legaturilor clasei politice romanesti cu societatea civila din care provin.

 

Critici la adresa lumii politice

In ultima vreme s-a vorbit mult despre lumea politica din Romania. Solutia transformarii mediului politic sta tocmai in acei oameni care sunt cunoscuti nemijlocit si alesi de catre comunitatile din care fac parte. Criticile la adresa clasei politice de astazi se refera in special la legatura slaba care exista intre aceasta si cetateni.

Personal, astept ca din randurile Federatiei municipiilor sa se ridice viitori parlamentari si lideri de partid, care sa se bucure de o deplina incredere din partea cetatenilor, bazata pe rezultate concrete, obtinute in administrarea comunitatilor locale.

 

In afara de problemele curente, lucrarile Adunarii generale a Federatiei Municipiilor din Romania includ si un moment semnificativ pentru evolutia reformei administratiei locale, si anume semnarea protocoalelor de colaborare cu Agentia pentru Dezvoltare Internationala a Statelor Unite si cu Programul pentru Dezvoltare Institutionala al Municipalitatilor din Marea Britanie. Sunt semne certe ale initiativei si responsabilitatii care se dezvolta in administratia noastra locala si sunt, pentru mine, inca un motiv de satisfactie si optimism. Ca mediator intre puterile statului si intre stat si societate, doresc sa va asigur inca o data de interesul si sprijinul meu pentru administratia locala si, in particular, pentru Federatia Municipiilor din Romania. Ca alesi ai cetatenilor, sunt sigur ca va doriti ceea ce-mi doresc eu insumi: sa implinim sperantele celor ce ne-au acordat increderea lor!