Discurs la Summit-ul OSCE de la Lisabona, 3 decembrie 1996 

 

Spaţii comprimate

La fel ca americanii, românii au un ascuţit simţ al umorului. În anii ‘30, s-a lansat o anecdotă devenită celebră: Un om de afaceri din Iaşi – capitala Moldovei, o provincie românească – cere o legătură telefonică cu Chişinău – astăzi capitala Republicii Moldova. Între cele două oraşe este o distanţă de aproape 120 de mile. După o oră de aşteptare, se hotărăşte să plece cu trenul. Ajunge la Chişinău şi, în timp ce îşi îmbrăţişa prietenul, în biroul acestuia, operatoarea îi anunţă că s-a realizat legătura telefonică. Chiar şi în primăvara anului 1990, după revoluţia anti-comunistă, reporterii occidentali aflaţi în România se plângeau public că este nevoie, în medie, de trei ore pentru a lua legătura telefonic cu ţările lor. Oricât ar părea de neverosimil, aceste lucruri au fost o realitate într-o ţară europeană cu un popor latin, pentru care comunicarea este la fel de necesară ca şi aerul.

Ca geolog, sunt un om al hărţilor, obişnuit cu distanţele fizice. Anii din urmă mi-au confirmat opinia că, în lumea de azi, trăim într-un spaţiu care este o compunere între distanţa fizică, timpul în care o persoană sau o informaţie poate parcurge această distanţă şi, nu în ultimul rând, numărul de persoane care au capacitatea de a se conecta la reţeaua care mijloceşte comunicarea informaţiei.

Ştim foarte bine că acest concept spaţio-temporal va ajunge dominant şi va guverna raporturile de forţă în lumea de mâine. Important pentru noi este că această carte se joacă şi în România.

 

Poveste de succes

M-am referit la conexiuni şi vreau să amintesc o poveste, de această dată, de succes. Pentru tineretul român, Connex GSM a devenit  simbolul concret şi palpabil al unei alte epoci decât cea a părinţilor lor, simbolul viitorului.

După cum mulţi dintre dumneavoastră ştiţi, probabil, previziunile iniţiale, de 20.000 de clienţi pentru serviciile Connex GSM, au fost de-a dreptul spulberate, existând în România, în prezent, peste 150.000 de abonaţi. Poate unora dintre dumneavoastră, obişnuiţi cu statisticile americane, această cifră nu le spune mare lucru. Dar trebuie să precizez că ea a fost realizată în condiţiile în care, pe de o parte, există un competitor puternic, deci într-un regim concurenţial şi, pe de altă parte,  preţul unui telefon mobil, inclusiv abonamentul, este încă excesiv pentru 80% dintre români. Aici a intervenit gustul extraordinar al românilor pentru ceea ce este modern şi capacitatea lor de a face o selecţie a propriilor achiziţii pentru a-şi realiza dorinţa de a dobândi ce este mai nou şi performant.

După ani de stagnare, din economia reală ne vin, în sfârşit, semnale pozitive. Este sigur că de acum înainte în România se va munci mai bine, se va câştiga mai bine şi, în concluzie, se va comunica mai intens. Noi credem că firmele americane de high-tech pot şi trebuie să vină mai mult în România. În delegaţia care mă însoţeşte în vizita pe care o efectuez acum în Statele Unite, la invitaţia Preşedintelui Clinton, sunt specialişti care vă pot înfăţişa cele mai recente facilităţi pentru dezvoltarea investiţiilor în ţara noastră.

Închei, chemându-vă să veniţi în România. Este încă mult spaţiu liber pentru afaceri şi viitorul se vede bine.